ΔΗΜΟΣΙΑ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΕΔΕΣΣΑΣ – ΑΝΟΙΚΤΗ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ (10/2)

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ

Η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Εδεσσας καθημερινά είναι ανοιχτά τις παρακάτω ώρες Τρίτη, Τετάρτη και Παρασκευή 09.00 π.μ.-14.00 μ.μ., Δευτέρα και Πέμπτη 10.00 π.μ.-17.00 μ.μ.

Η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Έδεσσας, με μεγάλη χαρά ενημερώνει το αναγνωστικό κοινό πως θα παραμένει ανοιχτή το Σάββατο 10 Φεβρουαρίου και το Σάββατο 17 Φεβρουαρίου και το Σάββατο 24 Φεβρουαρίου και ώρες λειτουργίας 10:00 με 14:00.  

Βιβλιοπροτάσεις

✍️ Δεκαεπτά κλωστές / Πάνος Δημάκης 
Τότε κατέβηκαν από τον ουρανό οι δεκάδες ιστορίες που ο Καστελάνης είχε ακούσει στη φυλακή, στο λιμάνι και τα καταγώγια. Σαν πύρινες γλώσσες σε μια δαιμονική επιφοίτηση έμπαιναν στο μυαλό του οι ζωές των ανθρώπων που είχε γνωρίσει. Με αστραπιαία ταχύτητα φίλτραρε με τον νου του τις πιο σκληρές και άδικες. Πόρνες, χαμίνια, μικροαπατεώνες, όλοι όσοι είχαν δει το απάνθρωπο πρόσωπο της κοινωνίας που τους είχε οδηγήσει σε μια ζωή φτώχειας, εγκλήματος και αποκλεισμού, χωρίς να την έχουν πραγματικά επιλέξει οι ίδιοι. Οι γλώσσες έγλειφαν κάθε χαραμάδα του μυαλού του και του ψιθύριζαν σαν Σειρήνες: “Εκδικήσου!” Άρχισε να ψιχαλίζει. Οι λεπτές στάλες της βροχής δρόσισαν τον Καστελάνη μέσα στην κάψα του φονικού. Αναμείχθηκαν με τον ιδρώτα του και κυλούσαν επάνω στο πρόσωπό του, γεμίζοντάς το με φρικιαστικές χωμάτινες ραβδώσεις από τη σκόνη που είχε καθίσει πάνω του όσο περπατούσε στις ερημιές. Η όψη του έγινε πιο τρομακτική. Τώρα χόρευε μες στην ψιχάλα έναν απόκρυφο δαιμονικό χορό. Τα ουρλιαχτά και ο απαλός ήχος της βροχής ήταν η μουσική στον χορό του. Δεν χτυπούσε πλέον στο ψαχνό, όμως το διασκέδαζε αφάνταστα. Οι γλώσσες στο μυαλό του τον επευφημούσαν και του έλεγαν να συνεχίσει με το ίδιο πάθος. 

✍️ Η λογική της παράνοιας / Στέλιου Ράμφου 
Ασ’ τους άλλους. Εσύ ο ίδιος, που ευθύνεσαι; Τι προσάπτεις στον εαυτό σου; Από εκεί θα βρεθούν τα υπόλοιπα. Όσο αυτό δεν γίνεται, η κρίσι θα παρατείνεται, το σάπισμα θα βαθαίνη και τα φαινόμενα της ανομίας θα γίνωνται πιο άγρια. Ψυχή έχουμε δεν έχουμε κατανόησι του εαυτού μας. Άλλο να είσαι έξυπνος και άλλο να κατανοής. Η κατανόησι είναι ένας βαθμός πάνω από την εξυπνάδα και την γνώσι είναι μια ευαισθησία βαθύτερη, η οποία έχει να κάνη με το κατά πόσο βγαίνουμε από τον εαυτό μας. Παριστάνουμε ή νομίζουμε ότι είμαστε πολύ κοινωνικοί, ενώ στο βάθος έχουμε ένα συναισθηματικό εγωκεντρισμό που μας οδηγεί σε ναυάγια και καταθλίψεις. Ενδιαφέρει αυτή την ώρα της κρίσεως να κοιταχθούμε απ’ έξω. Τι σημαίνει “απ’ έξω”; Σημαίνει αντί να παίρνουμε θέσεις, να κατανοούμε. Έτσι και στον εαυτό μας θα μένουμε και θα ισορροπούμε. Αντίθετα εμείς καθρεφτιζόμαστε στις επιθυμίες μας, δηλαδή δεν κοιταζόμαστε πουθενά. Υπάρχει περίπτωσι να βρεθούμε;

✍️ Πατρίδα: μυθιστόρημα / Φερνάντο Αραμπούρου 
Η “Πατρίδα”, το μεγάλο μυθιστόρημα της Χώρας των Βάσκων, είναι το μεγάλο μυθιστόρημα της εποχής μας. Η ιστορία δύο πάλαι ποτέ στενά συνδεδεμένων οικογενειών, που κατασπαράχθηκαν μέχρι θανάτου, είναι η καρδιά της “Πατρίδας” του Αραμπούρου, που ανατέμνει τα γεγονότα τριάντα χρόνων στη Χώρα των Βάσκων, από τις αρχές της δεκαετίας του ’80 έως το 2011, όταν η εθνικιστική και αυτονομιστική οργάνωση ΕΤΑ (Euskadi Ta Askatasuna) ανακοίνωσε την οριστική παύση της ένοπλης δράσης. Την ημέρα που η ΕΤΑ καταθέτει τα όπλα, η Μπιττόρι πηγαίνει στο νεκροταφείο για να ανακοινώσει στον άντρα της πως αποφάσισε να γυρίσει στο χωριό και στο σπίτι τους, που εκείνη εγκατέλειψε μετά τον θάνατό του. Θα καταφέρει να συμβιώσει με όσους την παρενοχλούσαν πριν και μετά τη δολοφονική επίθεση που έφερε τα πάνω κάτω στη ζωή τη δική της και της οικογένειάς της; Θα καταφέρει να μάθει ποιος ήταν ο κουκουλοφόρος που μια βροχερή μέρα σκότωσε τον άντρα της, στον δρόμο για τη δουλειά του; 

✍️ Μόνος στο Βερολίνο / Hans Fallada 
Βερολίνο 1940. Τα γερμανικά στρατεύματα έχουν κατακτήσει τη Γαλλία και ο ναζισμός περνά μέρες δόξας. Πίσω όμως από τη θριαμβευτική πρόσοψη, κρύβονται η αθλιότητα και ο τρόμος. 
Σε μια λαϊκή πολυκατοικία της οδού Γιαμπλόνσκι, διώκτες και διωκόμενοι συγκατοικούν. Είναι η κυρία Ρόζενταλ, Εβραία, την οποία καταδίδουν (και καταληστεύουν) οι γείτονές της. Είναι ο Μπαλντούρ Περζίκε, ομαδάρχης της Χιτλερικής Νεολαίας που τρομοκρατεί την ίδια του την οικογένεια. Είναι οι Κβάνγκελ που, απελπισμένοι από τον θάνατο του γιου τους στο μέτωπο, διανέμουν προκηρύξεις εναντίον του Χίτλερ. 
Με ρεαλισμό και ειλικρίνεια ο Φάλαντα περιγράφει την καθημερινή ζωή των Γερμανών πολιτών, Εβραίων και μη, και την αντίσταση που πρόβαλαν στον ναζισμό κάποιοι -λίγοι-συνηθισμένοι άνθρωποι. Ο Πρίμο Λέβι χαρακτήρισε το “Μόνος στο Βερολίνο” ένα από τα ωραιότερα βιβλία για τη γερμανική αντίσταση κατά του ναζισμού.

✍️ Ταυτότητα: η απαίτηση για αξιοπρέπεια και η πολιτική της μνησικακίας / Francis Fukuyama 
Το βιβλίο του Φουκουγιάμα “Ταυτότητα” αποτελεί ένα απαραίτητο ανάγνωσμα για την κατανόηση των προκλήσεων που βρίσκονται σήμερα αντιμέτωπες οι κοινωνίες στον Δυτικό κόσμο αλλά και παγκοσμίως -ένα αιχμηρό όσο και διαχρονικό κείμενο για την ανάγκη σφυρηλάτησης μιας οικουμενικής κατανόησης της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Το 2014 ο Φουκουγιάμα έγραψε ότι οι αμερικανικοί θεσμοί βρίσκονται σε παρακμή καθώς ισχυρές ομάδες συμφερόντων καταλαμβάνουν προοδευτικά το κράτος. Δύο χρόνια μετέπειτα οι προβλέψεις του επιβεβαιώθηκαν, όταν ανέβηκαν στην εξουσία πολιτικοί, που μέχρι τότε δεν είχαν θεσμικό ρόλο. Πολιτικοί των οποίων οι απόψεις υπέρ του οικονομικού εθνικισμού και οι αυταρχικές τάσεις απείλησαν να αποσταθεροποιήσουν το σύνολο της διεθνούς τάξης. Επιδιώκουν μια απευθείας “χαρισματική” σύνδεση με τον “λαό”, τον οποίο αντιλαμβάνονται μέσα από έναν στενό ορισμό της ταυτότητας, αποκλείοντας ταυτόχρονα μεγάλα τμήματα του πληθυσμού. Η απαίτηση για αναγνώριση της ατομικής ταυτότητας αφορά σε μεγάλο βαθμό όσα διαδραματίζονται σήμερα στη διεθνή πολιτική σκηνή. 

✍️ Τα γηρατειά: από την αρχαιότητα έως τη μετανεωτερικότητα  
Με το βιβλίο “Τα Γηρατειά, Από την αρχαιότητα έως τη νεωτερικότητα”, το αντικείμενο της ιστορικής γεροντολογίας κάνει ένα μεγάλο βήμα προς την ωριμότητα. (Andrew Achenbaum, Ινστιτούτο Γεροντολογίας, Πανεπιστήμιο του Michigan) Μία συλλογή δοκιμίων, με θέμα τα γηρατειά, τη θέση των ηλικιωμένων σε παλαιότερες κοινωνίες αλλά και τις συνέπειες που προκύπτουν από την ταχεία γήρανση του πληθυσμού στην ιστορική του εξέλιξη. Βασισμένο σε διεπιστημονικά ερωτήματα όπως εκείνο της πρόνοιας και της κοινωνικής θέσης, το βιβλίο παραθέτει μεθοδολογικές και εμπειρικές έρευνες που εκτείνονται από την Αρχαία Ελλάδα, έως την σύγχρονη Γερμανία και τη Νέα Ζηλανδία και περι­λαμβάνει μία σειρά δοκιμίων με θέματα όπως: -Τα γηρατειά στην Αρχαιότητα -Τα γηρατειά στα μέσα και στα τέλη του Μεσαίωνα -Γήρας και ποιότητα ζωής στην πρώιμη σύγχρονη Αγγλία -Ισορροπώντας τις κοινωνικές με τις πολιτισμικές προσεγγίσεις στην ιστορία των γηρατειών στην Ευρώπη -Η γήρανση του πληθυσμού. Σύγχρονο ερώτημα ή ξεπερασμένη έννοια; -Η οικογενειακή ζωή των ηλικιωμένων Το βιβλίο “Τα Γηρατειά: Από την Αρχαιότητα ως τη νεωτερικότητα” καταπιάνεται με ένα από τα κρισιμότερα ζητήματα των καιρών μας, φωτίζοντας ιστορικές και κοινωνιολογικές πλευρές του, αναδεικνύοντας, συγχρόνως, σημαντικά μεθοδολογικά ζητήματα της ιστορικής έρευνας.

✍️ Τεχνητή νοημοσύνη: σχεδιάζοντας τη νόηση: από την υπολογιστική θεωρία στις σύγχρονες ευφυείς μηχανές / John Haugeland  
Όσον αφορά την Τεχνητή Νοημοσύνη, οι άνθρωποι συνήθως χωρίζονται στους “χλευαστές” και στους “οπαδούς”. Οι πρώτοι βρίσκουν την όλη ιδέα τελείως παράλογη —όχι απλώς λανθασμένη, αλλά γελοία— παρόμοια με το να φανταζόμαστε ότι το αυτοκίνητό μας μας μισεί ή με το να ισχυριζόμαστε πως μια δολοφονική σφαίρα θα έπρεπε να φυλακιστεί. Οι δεύτεροι, αντίθετα, είναι εξίσου σίγουροι πως είναι μόνο θέμα χρόνου. Υπολογιστές που σκέπτονται, ισχυρίζονται, είναι το ίδιο αναπόφευκτοι όπως τα διαπλανητικά ταξίδια ή η τηλεόραση τσέπης. Αξιοσημείωτο είναι το πόσο ολοκληρωτικά πεπεισμένη είναι η κάθε πλευρά: “Μα είναι τόσο φανερό”, λένε και οι δυο, “μόνο ένας φανατικός θα διαφωνούσε”. Εμείς εδώ δεν θα υπερασπιστούμε με φανατισμό καμία πλευρά. Η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν είναι ούτε παράλογη ούτε αναπόφευκτη. Αντίθετα, βασίζεται σε μια ισχυρή ιδέα, η οποία πιθανόν είναι σωστή (ή σωστή από μερικές απόψεις) και εξίσου πιθανόν μπορεί να μην είναι

✍️  Encore Ακόμη: (1972-1973 Σεμινάριο εικοστό) / Ζακ Λακάν 
Το θέμα, θρυλικό: η απόλαυση, η αγάπη, η γυναικεία σεξουαλικότητα. Σε αυτό το σεμινάριο ο Λακάν διερευνά το ανέφικτο της σχέσης των δύο φύλων, την αυτιστική πρόσδεση του καθενός στην απόλαυση, τη γυναίκα ως “μη όλη”, τον ερωτικό λόγο ως υποκατάστατο επαφής, την απολαυσιακή διάσταση της ασυνείδητης γνώσης. 
Το ύφος, συναρπαστικό: ουδέποτε ψυχαναλυτικό κείμενο αξιοποίησε σε τέτοιο βαθμό την αμφισημία της γλώσσας, τη δυναμική του αποφθέγματος, την μπαρόκ πολυφωνία των αναφορών. 
Η θεωρητική στιγμή, μεταιχμιακή: ο Γάλλος ψυχαναλυτής κλείνει τους λογαριασμούς του με τα μαθηματικά και τη δομική γλωσσολογία, εντείνοντας παράλληλα την ανίχνευση της τοπολογίας και του πραγματικού. Μέσα από την αντιπαράθεση του Φρόιντ με τον Αριστοτέλη και τον Μαρξ αναδύεται η προβληματική της ύστερης, τόσο επίκαιρης στις μέρες μας, λακανικής διδασκαλίας. 
Η ελληνική έκδοση, δίγλωσση και σχολιασμένη: πολύτιμο εργαλείο για τον μελετητή του Λακάν, παρέχοντας τη δυνατότητα άμεσης αντιπαραβολής με το γαλλικό πρωτότυπο.