Η απάντηση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων σε Ερώτηση μου για το Φράγμα Αλμωπαίου, επιβεβαιώνει τις ανησυχίες για την εξέλιξη της κατασκευής του έργου.
Πρώτον: Δεν υποβλήθηκε κανένα αίτημα για την κατασκευή του φράγματος του Αλμωπαίου (έστω και τμηματικά) στο πλαίσιο της πρόσκλησης για τη Δράση 4.3.1 «Υποδομές Εγγείων Βελτιώσεων», του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014-2022, η οποία έληξε στις 9/2/24. Είναι άγνωστο πλέον, πως θα κατασκευαστεί το φράγμα του Αλμωπαίου καθώς το αρμόδιο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων μιλά αόριστα, χωρίς να ενημερώνει ούτε για το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του έργου, ούτε για την κατασκευαστική δαπάνη, ούτε για το χρηματοδοτικό εργαλείο που θα μπορούσε να ενταχτεί.
Δεύτερον: Αναφορικά με τα συνοδευτικά αρδευτικά του έργου, το αρμόδιο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ενημερώνει ότι έχουν ενταχθεί στο Πρόγραμμα ΥΔΩΡ 2.0 και θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με τη μορφή ΣΔΙΤ, με το χρόνο κατασκευής του έργου να εκτιμάται στα 4 έτη και τη συνολική κατασκευαστική δαπάνη να ανέρχεται στα 142,6 εκ. €, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ.
Ωστόσο, τα συνοδευτικά αρδευτικά έργα του Φράγματος Αλμωπαίου είναι το δεύτερο μέρος του έργου και για να λειτουργήσουν πρέπει να ολοκληρωθεί το πρώτο μέρος που αφορά στην κατασκευή του ταμιευτήρα του φράγματος που θα συλλέγει το νερό, το οποίο στη συνέχεια με τα αρδευτικά δίκτυα θα μεταφερθεί για να καλύψει τις αρδευτικές ανάγκες της πεδιάδας των Γιαννιτσών.
Ξεκινάμε δηλαδή από το τέλος χωρίς να έχουμε εξασφαλίσει την αρχή.
➡️ Η απάντηση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
ΘΕΜΑ: Απάντηση στην υπ’ αριθ. 2472/08-01-2024 Ερώτηση
Σχετικά με την παραπάνω Ερώτηση που κατέθεσε η Βουλευτής κα Θ. Τζάκρη, σας πληροφορούμε τα εξής:
H αρμόδια Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Άμεσων Ενισχύσεων και Τομεακών Παρεμβάσεων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠ.Α.Α.Τ.) έχει πρόσφατα εκδώσει την αριθ. πρωτ: 4/03-01-2024 (ΑΔΑ: 9ΣΔ84653ΠΓ-ΟΧ0) πρόσκληση του Γενικού Γραμματέα Ενωσιακών Πόρων & Υποδομών, για την υποβολή προτάσεων στο πλαίσιο της Δράσης 4.3.1 «Υποδομές Εγγείων Βελτιώσεων», του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (Π.Α.Α.) 2014-2022, με ημερομηνία λήξης υποβολής προτάσεων την 09η /02/2024. Η πρόσκληση αφορά την κατασκευή έργων εγγείων βελτιώσεων, συνολικής συγχρηματοδοτούμενης δημόσιας δαπάνης 124.000.000,00 ευρώ, με ελάχιστο προϋπολογισμό των υποβαλλόμενων πράξεων το ποσό των 2.200.000,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.).
Σύμφωνα με την ανωτέρω πρόσκληση, για τις πράξεις των οποίων το οικονομικό αντικείμενο υπερβαίνει τα 40 εκατ. ευρώ πλέον Φ.Π.Α. και δε δύναται να ολοκληρωθούν εντός της περιόδου επιλεξιμότητας του Π.Α.Α. 2014-2022, θα ληφθεί μέριμνα ώστε να μεταφερθούν ως ανειλημμένες υποχρεώσεις στις αντίστοιχες παρεμβάσεις του Στρατηγικού Σχεδίου ΚΑΠ 2023- 2027.
Στην εν λόγω πρόσκληση θα είναι δυνατή η υποβολή σχετικού αιτήματος από το δυνητικό δικαιούχο για την κατασκευή του φράγματος του Αλμωπαίου και εφόσον πληροί τις απαραίτητες προϋποθέσεις, θα ακολουθήσει η αξιολόγηση της πρότασης, προκειμένου στη συνέχεια η προτεινόμενη πράξη να ενταχθεί στο Π.Α.Α. 2014-2022.
Σχετικά με τα συνοδευτικά αρδευτικά έργα, έχει ενταχθεί στο ΥΔΩΡ 2.0 και θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας το έργο ΣΔΙΤ (Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα) υπό την ονομασία «ΑΡΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΛΜΩΠΑΙΟΥ ΜΕΣΩ ΣΔΙΤ», το οποίο αφορά στην άρδευση της πεδιάδας Γιαννιτσών έκτασης 120.440 στρεμμάτων μέσω της ανάπτυξης κλειστού αρδευτικού δικτύου υπό πίεση συνολικού μήκους 790χλμ.
Για την μεταφορά του αρδευτικού νερού προβλέπεται να κατασκευασθεί αγωγός μεταφοράς από το φράγμα Αλμωπαίου. Ο αγωγός εντός της αρδευόμενης περιοχής θα διακλαδίζεται για να τροφοδοτήσει το σύνολο των 12 αρδευτικών ζωνών (ανεξάρτητα αρδευτικά υπο-δίκτυα). Διευκρινίζεται ότι ο αγωγός μεταφοράς από το φράγμα αποτελεί μέρους του έργου του ΣΔΙΤ.
Οι αγωγοί μεταφοράς θα είναι υπόγειοι κλειστοί υπό πίεση 3,5-4Atm, θα οδεύουν κατά μήκος του υφιστάμενου οδικού δικτύου και θα καταλήγουν στα έργα κεφαλής κάθε αρδευτικής ζώνης, στις 12 δεξαμενές αναρρύθμισης και στα αντίστοιχα 12 αντλιοστάσια τροφοδοσίας. Οι θέσεις των έργων κεφαλής έχουν επιλεχτεί σε υψηλά σημεία κάθε ζώνης ή κεντροβαρικά. Οι δεξαμενές προτείνονται ανοικτές τραπεζοειδείς, διαμορφούμενες με εκσκαφές, επιχώσεις, και με στεγανοποίηση.
Η συνολική κατασκευαστική δαπάνη του έργου ΣΔΙΤ ανέρχεται στο ποσόν των 142.600.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24%. Ο σχεδιασμός του ΥΠ.Α.Α.Τ. περιλαμβάνει την ανακήρυξη προσωρινού Αναδόχου εντός της άνοιξης του 2024 και την υπογραφή της Σύμβασης Σύμπραξης στο τέλος του 2024. Ο χρόνος κατασκευής του έργου μαζί με την δοκιμαστική λειτουργία εκτιμάται στα 4 έτη.
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΤΑΜΕΝΙΤΗΣ