ΣΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ Η ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΕΔΕΣΣΑ – ΦΛΩΡΙΝΑ, ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ, ΟΜΩΣ, ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΑΛΛΟΥ…

Εδεσσα Ελλάδα Κοινωνία - Lifestyle Μακεδονία Νέα

Την ώρα που στον σιδηρόδρομο “κλειδώνουν” νέα έργα εκατομμυρίων και προχωρούν σημαντικές παρεμβάσεις σε βασικούς άξονες της χώρας, η γραμμή Θεσσαλονίκη – Εδεσσα – Φλώρινα παραμένει στο περιθώριο.

Παρά το γεγονός ότι ανακοινώνονται σύγχρονα συστήματα σηματοδότησης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτροκίνησης σε τμήματα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, για τη Κεντρο-Δυτική Μακεδονία δεν προβλέπεται καμία ουσιαστική εξέλιξη.

Η συγκεκριμένη γραμμή – ζωτικής σημασίας για χιλιάδες κατοίκους – όχι μόνο δεν επανέρχεται σε πλήρη λειτουργία, αλλά δεν έχει ανακοινωθεί ούτε κάποιο έργο συντήρησης, ούτε χρονοδιάγραμμα αποκατάστασης. Έτσι, μια ολόκληρη περιοχή μένει χωρίς σιδηροδρομική σύνδεση, με αποτέλεσμα οι μετακινήσεις να γίνονται εδώ και μήνες μέσω λεωφορείων του ΟΣΕ, τα οποία καλούνται να αντικαταστήσουν ένα βασικό μέσο μεταφοράς.

Οι επιβάτες από Εδεσσα προς Φλώρινα ταλαιπωρούνται καθημερινά, με μεγαλύτερους χρόνους μετακίνησης και μειωμένη ποιότητα υπηρεσιών, ενώ η τοπική κοινωνία εξακολουθεί να αναρωτιέται πότε – και αν – θα επανέλθει το τρένο στις ράγες.

Την ώρα που σημαντικά σιδηροδρομικά έργα προχωρούν σε άλλες περιοχές, η σιωπή γύρω από τη γραμμή Θεσσαλονίκη – Εδεσσα – Φλώρινα προβληματίζει και γεννά εύλογα ερωτήματα για το μέλλον ενός άξονα που παραμένει κρίσιμος για τη σύνδεση και ανάπτυξη της Δυτικής Μακεδονίας.

⚫️ Εν τω μεταξύ σήμερα, διαβάσαμε πως:

Σιδηρόδρομος: “κλείδωσαν” νέα έργα 90 εκατ. ευρώ σε 3 γραμμές – Πώς προχωρά το έργο για τη Σήραγγα Σεπολίων

Με υπογραφή του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκου Παπαθανάση εκδόθηκαν οι Προσκλήσεις με τίτλο «Εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων σηματοδότησης, τηλεπικοινωνιών και διαχείρισης στο κεντρικό σιδηροδρομικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ)» για την υποβολή προτάσεων νέων και τμηματοποιημένων έργων στο τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Μεταφορές» 2021-2027, με δικαιούχο τους ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥΣ ΕΛΛΑΔΑΣ Μ.Α.Ε. και συνολικό διατιθέμενο προϋπολογισμό 89,95 εκ € από πόρους του Ταμείου Συνοχής.

Οι προσκλήσεις περιλαμβάνουν την εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων σηματοδότησης, τηλεπικοινωνιών και διαχείρισης με κύρια στόχευση την περαιτέρω ενίσχυση ενός σύγχρονου, ασφαλούς, συνεκτικού και διαλειτουργικού συστήματος μεταφορών στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη / Προμαχώνας (ΠΑΘΕ/Π).

Στο πλαίσιο αυτής της πρόσκλησης προβλέπονται ενδεικτικά:

-Εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος σηματοδότησης και ETCS – Level 1 στη μονή σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, μέσω της νέας παραλλαγής στο τμήμα Πολύκαστρο – Ειδομένη.

-Ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση και ETCS L1 της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα.

-Προμήθεια συστήματος GSM-R με συναφείς υπηρεσίες και φορητό εξοπλισμό για τα τμήματα γραμμής Τιθορέα – Δομοκός, Κιάτο – Ρίο, Θεσσαλονίκη – Ειδομένη και Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα.

Η Σήραγγα Σεπολίων
To σημαντικό έργο της Σήραγγας Σεπολίων μήκους 2,3 χιλιομέτρων είναι συμβασιοποιημένο από τα τέλη του 2018. Το έργο συνάντησε σημαντικά προβλήματα λόγω της ύπαρξης ενός κεντρικού αγωγού της ΕΥΔΑΠ αλλά και θέματα μελετών.

Σε πρόσφατη απόφαση του Δ.Σ. της “Σιδηρόδρομοι Ελλάδος” εισηγείται προς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την προσφυγή σε διαιτησία των απαιτήσεων που έχει το σχήμα ΙΝΤΡΑΚΑΤ(AKTOR)-ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ ΑΤΕ από τις συνεχόμενες καθυστερήσεις στην εξέλιξη του έργου.

Ήδη στο έργο έχουν υπογραφεί δύο συμπληρωματικές συμβάσεις 2507_1/2021 και 2507_2/2023. Το ανωτέρω σχήμα έχει κινηθεί με προσφυγή και όπως αναφέρεται στην απόφαση για να υπάρξει διαιτησία «θα πρέπει να παραιτηθεί από την ασκηθείσα προσφυγή, πριν από την πρώτη συζήτηση ενώπιον του Διαιτητικού Δικαστηρίου». Ανάλογα με τις αποφάσεις του υπουργείου θα φανεί πως θα προχωρήσει αυτό το σημαντικό για την Αθήνα έργο.

Ήδη για το χρονοδιάγραμμα γίνεται λόγος για το 2028, σημείο όμως που τελικά θα οριστικοποιηθεί από τις αποφάσεις του υπουργείου, της ενδεχόμενης διαιτησίας και της Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ως αναθέτουσα αρχή.

Με την πλήρη λειτουργία της Σιδηροδρομικής Σήραγγας Σεπολίων θα σημάνει την πλήρη ανισοπεδοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών βόρεια του Κεντρικού Σταθμού της Αθήνας. Σε όλο το τμήμα μέχρι τον ΣΚΑ θα λειτουργεί τετραπλή γραμμή για να εξυπηρετεί ταυτόχρονα υπεραστικά και προαστιακά δρομολόγια.

Η Σιδηροδρομική Σήραγγα Σεπολίων είναι ένα έργο με δύο σκέλη. Πέρα από το σιδηροδρομικό έργο στην επιφάνεια εκεί που βρίσκονται οι επιφανειακές γραμμές προβλέπεται η δημιουργία ενός νέου γραμμικού πάρκου με ποδηλατόδρομο, χώρους αναψυχής κ.α. Η προσθήκη πρασίνου εκτιμάται ότι θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων και θα τους απαλλάξει από τον θόρυβο διέλευσης τρένων καθ` όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Η λειτουργία της Σιδηροδρομικής Σήραγγας Σεπολίων θα συμβάλει στην αύξηση της οδικής και σιδηροδρομικής ασφάλειας στο κέντρο της πόλης. Μέχρι σήμερα έχουμε γίνει μάρτυρες σε ατυχήματα και δυστυχήματα με οχήματα και πεζούς. Με τη λειτουργία της σήραγγας θα επανασυνδεθεί οδικά ο αστικός ιστός και θα είναι ασφαλής η διέλευση πεζών και οχημάτων.

Πηγή

Αφήστε μια απάντηση