ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ: «faCT or faKE? παραπληροφόρηση στα ψηφιακά κοινωνικά δίκτυα
(Disinformation in Digital Social Networks)»
Την Τετάρτη 5/4/2023, πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία το διαδικτυακό σεμινάριο, που διοργανώθηκε από τον Κόμβο Επιστήμης των Πολιτών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το Εργαστήριο Επιστήμης Δεδομένων και Παγκοσμίου Ιστού (DataLab), σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πέλλας, Αν. Θεσσαλονίκης, Δυτ. Θεσσαλονίκης, Δυτ. Αττικής και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πέλλας, Αν. Θεσσαλονίκης, Δυτ. Θεσσαλονίκης, (δια των Υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων, Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών θεμάτων), με θέμα:
«faCT or faKE? παραπληροφόρηση στα ψηφιακά κοινωνικά δίκτυα
(Disinformation in Digital Social Networks)»
Κεντρική Εισηγήτρια του σεμιναρίου ήταν η Δρ. Αθηνά Βακάλη, ιδρυτικό μέλος του Κόμβου Επιστήμης των Πολιτών του ΑΠΘ, Καθηγήτρια του Τμήματος Πληροφορικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και Διευθύντρια του Εργαστηρίου Επιστήμης Δεδομένων και Παγκόσμιου Ιστού(DataLab), που παρουσίασε τον Κόμβο ΕτΠ του ΑΠΘ και το Εργαστήριο Επιστήμης Δεδομένων και Παγκόσμιου Ιστού (Datalab).
Από τους/τις ερευνητές/τριες του Εργαστηρίου, ακολούθησαν οι εισηγήσεις:
«Η παραπληροφόρηση στα ψηφιακά κοινωνικά δίκτυα και ο ρόλος της εκπαίδευσης», Παράσχου Εύα, Ερευνήτρια του Datalab
«Παραδείγματα παραπληροφόρησης με έμφαση στην Ελληνική επικαιρότητα», Μιχάλη Μαρία, Ερευνήτρια του Datalab
Την εκδήλωση χαιρέτισε ο κ. Στυλιανίδης Ευστράτιος, Αντιπρύτανης Έρευνας και Διά Βίου Εκπαίδευσης και Καθηγητής Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης ΑΠΘ.
Εκ μέρους όλων των συνεργαζόμενων Διευθύνσεων και των Υπευθύνων που συμμετείχαν στη διοργάνωση του σεμιναρίου, χαιρετισμό απηύθυνε η κ. Ελισάβετ Φράγκου, Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων ΔΠΕ Πέλλας.
Σκοπός του σεμιναρίου ήταν η ενημέρωση εκπαιδευτικών και πολιτών για το πρόβλημα της παραπληροφόρησης, όπως αυτή εμφανίζεται στα ψηφιακά κοινωνικά δίκτυα. Οι εξαιρετικά ενδιαφέρουσες εισηγήσεις περιλάμβαναν τον ακριβή προσδιορισμό του προβλήματος, τις συνέπειές του στην κοινωνία και την παρουσίαση – εξοικείωση με ψηφιακά εργαλεία που έχει αναπτύξει το Εργαστήριο Επιστήμης Δεδομένων και Παγκόσμιου Ιστού (DataLab) τα οποία θα μπορούσαν να συμβάλλουν στον εντοπισμό και ανάλυση του προβλήματος.
Η παραπληροφόρηση μέσα από τα ψηφιακά κοινωνικά δίκτυα, όπως επισημαίνει η ερευνητική ομάδα του Datalab “είναι ένα πρόσφατο αλλά καίριας σημασίας πρόβλημα που εμφανίζεται στην κοινωνία μας. Η σημασία του αναδεικνύεται από την επιρροή που έχει τέτοιο περιεχόμενο σε κοινωνικά, οικονομικά, υγειονομικά και πολιτικά ζητήματα. Ο Κόμβος Επιστήμης των Πολιτών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης ιδρύθηκε τον Ιούνιο του 2022, στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού έργου H2020 INCENTIVE (https://incentive- project.eu/), με συντονιστή έργου τον Αντιπρύτανη Έρευνας και Δια Βίου Εκπαίδευσης Καθηγητή Ευστράτιο Στυλιανίδη, κι έχει σκοπό να παράγει έρευνα μαζί και για τους πολίτες, μέσω της συνεχούς συνεργασίας για την παραγωγή αποτελεσμάτων.
Έτσι, το σεμινάριο αυτό στοχεύει στη συνεργατική εξέλιξη και παραγωγή έρευνας ανάμεσα στους ερευνητές του Κόμβου Επιστήμης των Πολιτών ΑΠΘ και τους εκπαιδευτικούς σχετικά με την παραπληροφόρηση από τα ψηφιακά κοινωνικά δίκτυα”.
Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί αναγνώρισαν το πρόβλημα της Παραπληροφόρησης και τα φαινόμενα που προκύπτουν από αυτήν, καθώς και εργαλεία που θα τους βοηθήσουν να προσφέρουν τη σχετική εκπαίδευση στους μαθητές/τριές τους.
Ήρθαν σε επαφή με νέα γνώση τόσο χρήσιμη στην εκπαιδευτική διαδικασία, όσο και στην καθημερινότητά τους, ενώ τα θέματα που τέθηκαν και συζητήθηκαν κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον όλων καθ όλη τη διάρκεια του σεμιναρίου.
