Εκτός ελέγχου είναι η βία των ανηλίκων σήμερα στη χώρα, με το Χαμόγελο του Παιδιού να στηρίζει καθημερινά 300 παιδιά και να δέχεται εκατοντάδες κλήσεις για παροχή βοήθειας, είτε ψυχολογικής, είτε καθαρά πρακτικής. Τα πολυάριθμα περιστατικά βίας, που είτε εκδηλώνονται εντός του σχολικού χώρου, είτε στο οικογενειακό περιβάλλον χρήζουν διαχείρισης και αρωγής από ανθρώπους καταρτισμένους, οι οποίοι δεν στελεχώνουν τις υποστηρικτικές δομές σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο.
Σύμφωνα με όσα δήλωσε μεταξύ άλλων στην Τηλεόραση CRETA και την εκπομπή της Αντιγόνης Ανδρεάκη, ο Κώστας Γιαννόπουλος, πρόεδρος του Χαμόγελου του Παιδιού, τα συμπεράσματα που προκύπτουν από τα επίσημα στατιστικά στοιχεία του Οργανισμού προκαλούν «σοκ», μαρτυρώντας μία άκρως ανησυχητική κατάσταση για ανεξέλεγκτη βία, αύξηση των δεικτών σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοκτονικές τάσεις. «Δεν μιλάμε πλέον για μεμονωμένα περιστατικά αλλά για μια κοινωνική κρίση. Το λέμε πλέον κοινωνική κρίση και δεν το παραδεχόμαστε γενικότερα σαν κοινωνία. Είμαστε χωρίς ανθρώπους στην πρώτη γραμμή», ανέφερε ο κ. Γιαννόπουλος, τονίζοντας επανειλημμένως το έλλειμμα που υπάρχει στις δομές ψυχικής υγείας και σε άλλες καίριες υπηρεσίες. Συνολικά 10 παιδιά καθημερινά καταγράφουν στο Χαμόγελο του Παιδιού ζητήματα σωματικής και ψυχολογικής κακοποίησης, ενώ τα περιστατικά μπούλινγκ συνεχίζονται και με το πέρας της σχολικής χρονιάς.
«Οι άνθρωποι στην πρώτη γραμμή δεν είναι εξοπλισμένοι»
Άνθρωποι χωρίς γνώσεις και υπηρεσίες χωρίς προσωπικό είναι η εικόνα που κατέγραψε ο κ. Γιαννόπουλος στην Τηλεόραση CRETA, κάνοντας λόγο για συνεχείς κλήσεις στις γραμμές του Χαμόγελου του Παιδιού. «Στηρίζουμε 350 παιδιά με τις δράσεις του οργανισμού και 561 είναι οι τηλεφωνικές κλήσεις. Σήμερα το πρωί, η γραμμή το 1056 λαμβάνει αυτοκτονικούς ιδεασμούς συνέχεια μέρα παρά μέρα», ανέφερε και στη συνέχεια επεσήμανε ότι υπάρχουν λύσεις, «υπάρχουν τρόποι αλλά ας ακούσουν επιτέλους κάποιοι. Οι άνθρωποι στην πρώτη γραμμή δεν είναι εξοπλισμένοι με γνώσεις και προσωπικό άρα, λοιπόν αυτό που κάνουμε είναι πολύ σημαντικό αλλά θέλουμε να δώσουμε έμφαση στο ότι δεν είναι λύση», σημείωσε. Συνολικά οκτώ τηλεφωνικά κέντρα λειτουργούν σε όλη την Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης και της Κρήτης, με τον μέσο όρο αναμονής ανά κλήση να είναι στα 12 με 15 δευτερόλεπτα. «Αυτή η κλήση δεν μπορεί να χαθεί, για αυτό τον λόγο απαντάμε σε 12 με 15 δευτερόλεπτα μέση ώρα αναμονής. Θέλω να πω λοιπόν, αν δεχόμαστε για κάθε ένα παιδί την ημέρα μία κλήση και βρίσκεται σε κίνδυνο παρεμβαίνουμε άμεσα», συμπλήρωσε. Δύο πολύ σοβαρά περιστατικά έχει εντοπίσει τον τελευταίο καιρό το Χαμόγελο του Παιδιού, με μία 17χρονη, η οποία τηλεφώνησε και ανέφερε ότι θέλει να κάνει κακό στον εαυτό της και πλέον αναζητείται και ένα άλλο κορίτσι με σοβαρά προβλήματα ψυχικής υγείας, που μεταφέρεται από δομή σε δομή. «Υπάρχει ένα πρόβλημα εδώ πέρα που αφορά κάποιους που δεν έκαναν καλά τη δουλειά τους, γιατί η ψυχική υγεία έχει πρόβλημα στην Ελλάδα. Άρα, λοιπόν, εδώ παλεύουμε με τα τέρατα, τα τέρατα τα οποία είναι σε βάρος των παιδιών», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Γιαννόπουλος.
«Στηρίζουμε τους θεσμούς για να μην χαθούν οι ζωές των παιδιών»
«Φοβερά και τρομερά» χαρακτήρισε τα νούμερα του Χαμόγελου του Παιδιού, αναφορικά με την κακοποίηση ο κ. Γιαννόπουλος. «Επειδή μιλάμε για την κακοποίηση, τη βία και τις ελλείψεις εάν δεν υπήρχαν οι μονάδες κεντρικής θεραπείας νεογνών παιδιών και ενηλίκων από το ΕΚΑΒ Κρήτης, στην Κρήτη πόσα παιδιά θα είχαν χάσει την ζωή τους; Άρα στηρίζουμε τους θεσμούς για να μην χαθούν οι ζωές των παιδιών. Οι άνθρωποι που θέλουν να βρουν λύσεις, βρίσκουν λύσεις», ανέφερε ο κ. Γιαννόπουλος. Όπως σημείωσε παράλληλα, υπάρχει ένα αυξητικό ποσοστό στους αυτοκτονικούς ιδεασμούς, στα περιστατικά μπούλινγκ και κακοποίησης ένα ζήτημα το οποίο θα έπρεπε να απασχολήσει την πολιτεία. «Λένε κάποιοι ότι επειδή κλείνουν τα σχολεία τελειώνει το μπούλινγκ. Δεν είναι έτσι. Συνεχίζεται μέσα από το διαδίκτυο και καμιά φορά γίνεται πιο έντονο και πιο φοβερό. Το βλέπουμε να γίνεται και μπορεί πολλές φορές να αξιοποιούν τις σχολικές μονάδες. Άρα λοιπόν, δεν σταματάνε αυτά τα φαινόμενα της παραβατικότητας. Τα κατασταλτικά μέτρα αντίθετα αποτελέσματα φέρνουν. Είναι άδικο και κρίμα να μην προσπαθούμε συντονισμένα», σημείωσε, υπογραμμίζοντας επίσης ότι «το Χαμόγελο είναι ένας μοχλός πίεσης, είναι ένας σύμβουλος. «Πείτε το ό,τι θέλετε. Εμάς μας ενδιαφέρει να υπηρετούμε τους θεσμούς». Επιπλέον, σχεδόν ένα παιδί ανά δύο ημέρες γίνεται θύμα σεξουαλικής κακοποίησης, σύμφωνα με στοιχεία του Χαμόγελου του Παιδιού. Όπως τόνισε, ο κ. Γιαννόπουλος, δυστυχώς σε τέτοιου είδους περιστατικά μερικές φορές γίνονται ανώνυμες αναφορές, οι οποίες δεν βρίσκουν τον δρόμο της δικαιοσύνης εν τέλει.
Κλείνοντας, ο κ. Γιαννόπουλος έκανε έκκληση σε φορείς και πολίτες να μιλούν και να ζητούν βοήθεια 24 ώρες το 24ωρο. «Ζητάμε να μας αξιοποιήσουν έχουμε επιστημονικές ομάδες δεν ακροβατούμε για το τι θα κάνουμε και όποιο παιδί έφηβος βρίσκεται σε δυσκολία, είτε είναι θύμα, είτε γνωρίζει κάτι μπορεί να καλέσει ανώνυμα και δωρεάν στο 1056 που λειτουργεί 24/7. Εκεί είναι άνθρωποι να τους βοηθήσουν και το πρώτο βήμα είναι ότι για να σωθεί ένα παιδί χρειάζεται ένα τηλεφώνημα και μετά ακολουθεί η υπόλοιπη διαδικασία». Τέλος, ο πρόεδρος του Οργανισμού αναφέρθηκε και στα οικονομικά προβλήματα με τα οποία έρχεται αντιμέτωπο το Χαμόγελο του Παιδιού, δεχόμενο υπέρογκες φορολογικές επιβαρύνσεις. «Βρισκόμαστε σε ασφυξία και έχουμε ένα μήνα οικονομικής επιβίωσης, γιατί δεχτήκαμε φόρους απαράδεκτους όπου τώρα πάνε να τους διορθώσουν. Το 80% λοιπόν, των οικονομικών εκροών είναι ανθρώπινο δυναμικό. Αν δεν έχουμε το ανθρώπινο δυναμικό ξεχάστε το Χαμόγελο. Είναι αυτό που λέμε, να μην μας νομίζουν δεδομένους δεν είμαστε, γιατί δεν επιδοτούμαστε», κατέληξε.
