Θ. Τζάκρη – Ερώτηση για την αποζημίωση του ιδιωτικού φορέα στο έργο του fly over

Ελλάδα Μακεδονία Νέα Πέλλα Πολιτική

📌 Θεοδώρα Τζάκρη και Βουλευτές Κινήματος Δημοκρατίας: «Κατέθεσαν Ερώτηση σχετικά με την αποζημίωση του Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης στο έργο Flyover λόγω αναστολής των εργασιών κατά την προεκλογική περίοδο των εθνικών εκλογών και των εκλογών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που θα καταβάλει το ελληνικό δημόσιο – δηλαδή οι Έλληνες φορολογούμενοι»

Από τις αρχές Απριλίου 2023, που ξεκίνησε να εκτελείται το έργο «Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, με Σ.Δ.Ι.Τ.» (Flyover) από τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης (ΙΦΣ) «ΚΕΔΡΗΝΟΣ ΛΟΦΟΣ Α.Ε.», παρατηρήθηκαν καταστάσεις καθολικής κυκλοφοριακής συμφόρησης και αντιδράσεις των πολιτών και των μέσων ενημέρωσης της Θεσσαλονίκης με άμεσες επιπτώσεις στην εικόνα της κυβέρνησης που θα επηρέαζαν εξαιρετικά αρνητικά την εκλογική επίδοση της ΝΔ τόσο στις επερχόμενες, τότε, εθνικές εκλογές του Μαΐου 2023 όσο και στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου 2023. Η λύση που βρέθηκε τότε ήταν η αναστολή της έναρξης των εργασιών από τις πρώτες εθνικές εκλογές του Μαΐου 2023 μέχρι τον δεύτερο γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών τον Οκτώβριο 2023.
Αποτέλεσμα της αναστολής έναρξης των εργασιών ήταν, μεταξύ άλλων, και η αποδοχή της αποζημίωσης του ΙΦΣ. Ωστόσο, ενώ η αποζημίωση που θα λάβει τελικά ο ΙΦΣ θα έπρεπε να εκληφθεί ως κόστος της προεκλογικής εκστρατείας της ΝΔ για τις εθνικές και τις αυτοδιοικητικές εκλογές στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και στον Δήμο Θεσσαλονίκης και θα έπρεπε να το πληρώσει η ίδια, εν τούτοις, δυστυχώς, πρόκειται για κόστος που θα το πληρώσει το Δημόσιο, δηλαδή οι φορολογούμενοι.
Επειδή επιπλέον είναι αναγκαίο να πληροφορηθούν οι πολίτες πόσο είναι αυτό το κόστος και με ποιον τρόπο θα πληρωθεί, οι Βουλευτές του Κινήματος Δημοκρατίας Θεοδώρα Τζάκρη, Αλέξανδρος Αυλωνίτης, Κυριακή Μάλαμα, Γιώτα Πούλου και Ραλλία Χρηστίδου κατέθεσαν Ερώτηση προς του Υπουργούς Υποδομών & Μεταφορών και Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών με την οποία ζητούν απαντήσεις στα παρακάτω ερωτήματα:

  1. Ποιο είναι το ποσό που αιτήθηκε αρχικώς ο ΙΦΣ ως αποζημίωση για αυξημένες δαπάνες λόγω Εκτιμώμενης Μεταβολής Κόστους Σύμπραξης, που συνίσταται στις πρόσθετες δαπάνες λόγω της αναστολής έναρξης εκτέλεσης των εργασιών για ένα εξάμηνο;
  2. (α) Ποιο είναι το ύψος της αποζημίωσης που έχει αποφασίσει να δώσει το Δημόσιο, όπως αυτό οριστικοποιήθηκε μετά την υποβολή των απαιτούμενων σχετικών αποδεικτικών στοιχείων από τον ΙΦΣ και την εξέτασή τους από την Αναθέτουσα Αρχή; (β) Πώς θα καταβληθεί το ποσό της αποζημίωσης από το Δημόσιο στον ΙΦΣ; Θα ενσωματωθεί στις πληρωμές διαθεσιμότητας, αφού πρόκειται για μεταβολή του κόστους της σύμπραξης, ή προβλέπεται κάποια άλλη διαδικασία;
  3. Προτίθεστε να παραπέμψετε στην Επιτροπή Επίλυσης Διαφορών μέρος έστω της αιτηθείσας από τον ΙΦΣ αποζημίωσης;

📌 Αναλυτικά η Ερώτηση:

«ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κκ Υπουργούς
Υποδομών & Μεταφορών και
Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών

Θέμα: «Αποζημίωση Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης στο έργο «Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, με Σ.Δ.Ι.Τ.» (Flyover) λόγω καθυστέρησης στην έναρξη εργασιών – ένας λογαριασμός που θα τον πληρώσει λάθος υπόχρεος»

Η σύμβαση για το έργο «Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, με Σ.Δ.Ι.Τ.» (Flyover) υπεγράφη στις 19.12.2022 μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (ΥΠΟΜΕ) και της ανώνυμης εταιρείας ειδικού σκοπού με διακριτικό τίτλο «ΚΕΔΡΗΝΟΣ ΛΟΦΟΣ Α.Ε.», η οποία αποτελεί τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης (ΙΦΣ).
Για όσους είχαν ασχοληθεί έστω και λίγο με το έργο ήταν βέβαιο ότι, πέραν της αμφισβητούμενης καταλληλόλητάς του, θα προκαλούσε σοβαρότατα προβλήματα στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης κατά τη διάρκεια της κατασκευής του, λόγω της πλημμελούς προετοιμασίας του αλλά και λόγω της έλλειψης συναφών συμπληρωματικών έργων που θα υποκαθιστούσαν τις κυκλοφοριακές εξυπηρετήσεις της Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης οι οποίες θα περιορίζονταν σημαντικά κατά τη φάση των εργασιών κατασκευής.
Πράγματι, από την πρώτη ημέρα των πρόδρομων εργασιών, στις αρχές Απριλίου 2023, παρατηρήθηκαν καταστάσεις καθολικής κυκλοφοριακής συμφόρησης και οι αντιδράσεις των πολιτών και των μέσων ενημέρωσης της Θεσσαλονίκης ήταν έντονες με άμεσες επιπτώσεις στην εικόνα της κυβέρνησης. Κατόπιν τούτου ήταν παραπάνω από βέβαιο ότι τα προβλήματα στην κατασκευή του έργου θα επηρέαζαν εξαιρετικά αρνητικά την εκλογική επίδοση της ΝΔ τόσο στις επερχόμενες, τότε, εθνικές εκλογές του Μαΐου 2023 όσο και στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου 2023. Επομένως, έπρεπε να βρεθεί λύση.
Και βρέθηκε. Από τις πρώτες εθνικές εκλογές μέχρι τον δεύτερο γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών πάγωσαν τα πάντα σχετικά με το έργο. Οι πρόδρομες εργασίες ανεστάλησαν και οι προετοιμασίες για τις κανονικές εργασίες κατασκευής αντί για τον Ιούνιο ξεκίνησαν τελικά τον Νοέμβριο αφού το ΥΠΟΜΕ δεν φρόντισε για την έγκαιρη έγκριση του χρονοδιαγράμματος των εργασιών και της μελέτης διασφάλισης της κυκλοφορίας. Προς απόδειξη της όλης αντιμετώπισης παρατίθεται μια αδρή χρονοσειρά των γεγονότων, και των μη-γεγονότων, για το διάστημα Απρίλιος 2023 – Φεβρουάριος 2024:
Απρίλιος 2023:

  • 5&6/4: ο ΙΦΣ εκτελεί πρόδρομες εργασίες και η Θεσσαλονίκη παθαίνει κυκλοφορικό σοκ
  • 18/4: ο ΙΦΣ υποβάλει το Χρονοδιάγραμμα Εργασιών προς έγκριση
    Μάιος 2023:
  • 10/5: το ΥΠΟΜΕ επιστρέφει το Χρονοδιάγραμμα Εργασιών στον ΙΦΣ προς ανασύνταξη
  • 15/5: το ΥΠΟΜΕ επιστρέφει τη Μελέτη Διασφάλισης Κυκλοφορίας προς αναθεώρηση
  • 21/5: ΕΘΝΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ – η ΝΔ επικρατεί με μεγάλη διαφορά
  • 23/5: ο ΙΦΣ αιτείται την έγκριση της Μελέτης Διασφάλισης Κυκλοφορίας όπως είχε υποβληθεί από πριν, δηλαδή χωρίς αλλαγή
    Ιούνιος 2023:
  • 23/6: ΕΘΝΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ – η ΝΔ επικρατεί με μεγαλύτερη διαφορά από τις προηγούμενες
    Ιούλιος 2023: κανένα γεγονός
    Αύγουστος 2023: κανένα γεγονός
    Σεπτέμβριος 2023: κανένα γεγονός
    Οκτώβριος 2023:
  • 8/10: ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ – ΠΡΩΤΟΣ ΓΥΡΟΣ
  • 15/10: ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ – ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΓΥΡΟΣ
  • 24/10: το ΥΠΟΜΕ ζητάει από τον ΙΦΣ νέο Χρονοδιάγραμμα και νέα Μελέτη Διασφάλισης Κυκλοφορίας
    Νοέμβριος 2023:
  • 9/11: ο ΙΦΣ επανυποβάλει τη Μελέτη Διασφάλισης Κυκλοφορίας ως είχε και υποβάλει νέο Χρονοδιάγραμμα
  • 30/11: το ΥΠΟΜΕ ζητάει από τον ΙΦΣ να επιβεβαιώσει εγγράφως ότι με το νέο Χρονοδιάγραμμα δεν προκαλείται καμία μεταβολή στα οικονομικά στοιχεία τη σύμβασης
    Δεκέμβριος 2023:
  • 8/12: ο ΙΦΣ αρνείται να επιβεβαιώσει όσα του ζητάει το ΥΠΟΜΕ θεωρώντας ότι για τις καθυστερήσεις φταίει αποκλειστικά το Υπουργείο και θα πρέπει να πληρώσει γι’ αυτό
    Ιανουάριος 2024:
  • 10/1: ο ΙΦΣ προχωράει σε Γνωστοποίηση Γεγονότος Αποζημίωσης δηλαδή α) καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της κατασκευής, β) μεταβολή του κόστους της σύμβασης και γ) απώλεια εσόδων
    Φεβρουάριος 2024:
  • 7/2: ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αποφασίζει παράταση του χρόνου κατασκευής κατά πέντε (5) μήνες και να δοθεί αποζημίωση στον ΙΦΣ.
    Το έργο, λοιπόν, όντως πάγωσε για όλο το διάστημα ανάμεσα στις πρώτες εθνικές εκλογές, τον Μάιο, και στον δεύτερο γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών, τον Οκτώβριο, καθώς όχι μόνο σταμάτησαν οι πρόδρομες εργασίες αλλά δεν δόθηκε ούτε μία απάντηση από το Υπουργείο προς τον ΙΦΣ αναφορικά με τα αιτήματά του ώστε να εξελιχθούν οι κανονικές εργασίες κατασκευής.
    Ως αποτέλεσμα, στις 7 Φεβρουαρίου 2024 εκδόθηκε η προαναφερθείσα Απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, με Α.Π. A/ΣΕΡ379/ΟΔ/38933, με την οποία εγκρίθηκαν: η μετάθεση της προγραμματισμένης ημερομηνίας διαθεσιμότητας υπηρεσιών από την 18η Δεκεμβρίου 2026 για την 14η Μαΐου 2027, το νέο χρονοδιάγραμμα εργασιών και, τέλος, η αποδοχή της αποζημίωσης του ΙΦΣ λόγω καθυστέρησης έναρξης των εργασιών.
    Εν κατακλείδι, παρά το ότι η αποζημίωση που θα λάβει τελικά ο ΙΦΣ θα έπρεπε να εκληφθεί ως κόστος της προεκλογικής εκστρατείας της ΝΔ για τις εθνικές και τις αυτοδιοικητικές εκλογές στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και στον Δήμο Θεσσαλονίκης που θα έπρεπε να το πληρώσει η ίδια, εν τούτοις, δυστυχώς, πρόκειται για κόστος που θα το πληρώσει το Δημόσιο, δηλαδή οι φορολογούμενοι. Και είναι αναγκαίο να πληροφορηθούμε πόσο είναι αυτό το κόστος και με ποιον τρόπο θα το πληρώσουμε.
    Επομένως,
    Επειδή, από τον έλεγχο των δημοσιευθέντων στοιχείων δεν κατέστη δυνατόν να ανευρεθούν αξιόπιστα στοιχεία σχετικά με το ύψος της αποζημίωσης του ΙΦΣ και την τεκμηρίωσή του,
    Επειδή, η σύμβαση του έργου περιλαμβάνει συγκεκριμένες προβλέψεις για τα Γεγονότα Αποζημίωσης (άρθρο 13) και ειδικότερα για τους χρόνους υποβολής των σχετικών αποδεικτικών στοιχείων όσο και για τους χρόνους ανάδρασης της Αναθέτουσας Αρχής,
    Επειδή, το σύνολο των πληρωμών διαθεσιμότητας για το έργο ανέρχεται σε 1,55 δισ. ευρώ με αρχικό προϋπολογισμό κατασκευής 382 εκατ. ευρώ και προσφορά του αναδόχου 346,7 εκατ. ευρώ, δηλαδή για κάθε ένα (1) εκατομμύριο αποζημίωσης η τελική επιβάρυνση του Δημοσίου σε πληρωμές διαθεσιμότητας θα είναι 4,5 εκατ. ευρώ,
    Επειδή, από πέρσι έχουν διαρρεύσει πληροφορίες περί αναγκαιότητας νέας παράτασης του χρόνου κατασκευής, επίσης με υπαιτιότητα του ελληνικού δημοσίου, που θα σημαίνει νέα και πιθανότατα μεγαλύτερη αποζημίωση του αναδόχου λόγω πληρέστερης έκτοτε ανάπτυξης του εργοταξίου του,

Ερωτώνται οι αρμόδιοι κκ Υπουργοί

  1. Ποιο είναι το ποσό που αιτήθηκε αρχικώς ο ΙΦΣ ως αποζημίωση για αυξημένες δαπάνες λόγω Εκτιμώμενης Μεταβολής Κόστους Σύμπραξης, που συνίσταται στις πρόσθετες δαπάνες λόγω της καθυστέρησης έναρξης εκτέλεσης των εργασιών;
  2. (α) Ποιο είναι το ύψος της αποζημίωσης που έχει αποφασίσει να δώσει το Δημόσιο, όπως αυτό οριστικοποιήθηκε μετά την υποβολή των απαιτούμενων σχετικών αποδεικτικών στοιχείων από τον ΙΦΣ και την εξέτασή τους από την Αναθέτουσα Αρχή; (β) Πώς θα καταβληθεί το ποσό της αποζημίωσης από το Δημόσιο στον ΙΦΣ; Θα ενσωματωθεί στις πληρωμές διαθεσιμότητας, αφού πρόκειται για μεταβολή του κόστους της σύμπραξης, ή προβλέπεται κάποια άλλη διαδικασία;
  3. Προτίθεστε να παραπέμψετε στην Επιτροπή Επίλυσης Διαφορών έστω μέρος της αιτηθείσας από τον ΙΦΣ αποζημίωσης;

Οι ερωτώντες βουλευτές
Θεοδώρα Τζάκρη
Αλέξανδρος Αυλωνίτης
Κυριακή Μάλαμα
Γιώτα Πούλου
Ραλλία Χρηστίδου»

Αφήστε μια απάντηση