ΘΕΟΔΩΡΑ ΤΖΑΚΡΗ: “ΦΡΑΓΜΑ ΑΛΜΩΠΑΙΟΥ – ΑΚΟΜΗ ΜΙΑ ΑΠΑΤΗ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ”

Ελλάδα Μακεδονία Νέα Πέλλα Πολιτική

Ήταν καθόλα αναμενόμενη η τελευταία αρνητική εξέλιξη με τη ματαίωση της τρέχουσας διαγωνιστικής διαδικασίας του έργου για την κατασκευή των αρδευτικών του φράγματος Αλμωπαίου, λόγω μη συμμετοχής των ενδιαφερομένων εταιρειών κατά τη διαδικασία των τελικών (δεσμευτικών) προσφορών υποβολής προσφορών, παρά το γεγονός ότι ο φάκελος του έργου είχε ολοκληρωθεί από την εταιρία Deloitte και μέχρι το τελικό στάδιο της υποβολής οικονομικών προσφορών έλαβαν μέρος οι μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρίες της χώρας (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, METLEN Μυτιλιναίος, THALIS, ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ, ΕΡΜΩΝ, Γκολιόπουλος ΑΤΕ, SAUR). Αυτή η εξέλιξη οφείλεται στην «κατά σχήμα λόγου» προώθηση του εν λόγω έργου αφού όπως επανειλημμένα έχει επισημανθεί, τα αρδευτικά δίκτυα προηγούνταν της κατασκευής του ταμιευτήρα.

Προς τούτο, η βουλευτής Πέλλας και Γραμματέας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κ. Θεοδώρα Τζάκρη κατέθεσε Ερώτηση προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με την οποία ζητά απαντήσεις στα παρακάτω ερωτήματα:

  1. Γιατί οι μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρίες της χώρας (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, METLEN Μυτιλιναίος, THALIS, ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ, ΕΡΜΩΝ, Γκολιόπουλος ΑΤΕ, SAUR), που συμμετείχαν μέχρι το τελικό στάδιο της υποβολής οικονομικών προσφορών απέσυραν τη συμμετοχή τους κατά τη διαδικασία των τελικών (δεσμευτικών) προσφορών.
  2. Πως σχολιάζεται από την πλευρά του Υπουργείου η δικαιολογία για την απόσυρση της συμμετοχής των ενδιαφερόμενων εταιρειών κατά τη διαδικασία των τελικών (δεσμευτικών) προσφορών «ότι δεν θα υπήρχε επαρκές νερό για να τροφοδοτήσει το αρδευτικό δίκτυο μέχρι να κατασκευαστεί ο ταμιευτήρας του φράγματος».
  3. Σε τι φάση βρίσκεται το έργο κατασκευής του ταμιευτήρα του φράγματος Αλμωπαίου το οποίο έχει ενταχθεί για χρηματοδότηση στο ΠΑΑ; Θα χρηματοδοτηθεί από το ΠΑΑ 2014-2022 ή το ΠΑΑ 2023 – 2027 (ΣΣ ΚΑΠ 2023-27).
  4. Που θα κατευθυνθούν τα 34,5 εκ € του Ταμείου Ανάκαμψης, τα οποία είχαν δεσμευτεί για το «αρδευτικό Δίκτυο Αλμωπαίου μέσω ΣΔΙΤ».

Αναλυτικά η Ερώτηση:

«ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ: τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
ΘΕΜΑ: «Κατασκευή του φράγματος Αλμωπαίου (Καλής)»

Το σήριαλ με την κατασκευή του φράγματος Αλμωπαίου (Καλής) συνεχίζεται. Με νέα Το σήριαλ με την κατασκευή του φράγματος Αλμωπαίου (Καλής) συνεχίζεται. Με νέα ανακοίνωση του το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (στις 24/10/24) δια στόματος του Υφυπουργού και Βουλευτή Πέλλας κυρίου Σταμενίτη, έγινε γνωστή η ματαίωση της τρέχουσας διαγωνιστικής διαδικασίας του έργου για την κατασκευή των αρδευτικών του φράγματος, λόγω μη συμμετοχής κατά τη διαδικασία των τελικών (δεσμευτικών) προσφορών. Όταν μάλιστα, ο φάκελος του έργου είχε ολοκληρωθεί από την εταιρία Deloitte και μέχρι το προηγούμενο στάδιο έλαβαν μέρος οι μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρίες της χώρας (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, METLEN Μυτιλιναίος, THALIS, ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ, ΕΡΜΩΝ, Γκολιόπουλος ΑΤΕ, SAUR). Παράλληλα γνωστοποιήθηκε η πρόθεση για επαναπροκήρυξη του έργου με την ίδια διαδικασία ΣΔΙΤ, εξέλιξη που καθιστά το «φράγμα Αλμωπαίου» ένα σύγχρονο γεφύρι της Άρτας.
Παρά το γεγονός -και όπως έχω επισημάνει σε προηγούμενη ερώτησή μου- ότι η κατασκευή των αρδευτικών του φράγματος Αλμωπαίου είναι το δεύτερο μέρος του έργου, και θα έπρεπε να ξεκινήσει πρώτα η κατασκευή του ταμιευτήρα του φράγματος, η ματαίωση της τρέχουσας διαγωνιστικής διαδικασίας του έργου συνιστά μια αρνητική εξέλιξη, που στην ουσία ισοδυναμεί με νέες μεγάλες καθυστερήσεις αφού πλέον απαιτείται η επαναπροκήρυξη του έργου με αύξηση του προϋπολογισμού, χωρίς μεταβολή αντικειμένου του έργου και χωρίς την χρηματοδοτική συμβολή από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Επιπλέον, πρέπει να σημειωθεί ότι η έλλειψη νερού για την τροφοδότηση του αρδευτικού δικτύου εξαιτίας της μη πρωθύστερης κατασκευής του ταμιευτήρα του φράγματος Αλμωπαίου (όπως επανειλημμένα είχε επισημανθεί) ήταν μια από τις δικαιολογίες για τη μη υποβολή τελικών προσφορών.
Ερωτήματα προκύπτουν για το τι θα γίνει με τα 34,5 εκ € από το ταμείο ανάκαμψης, που είχαν προϋπολογιστεί για την κατασκευή των αρδευτικών του φράγματος Αλμωπαίου.

Κατόπιν των παραπάνω ερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Γιατί οι μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρίες της χώρας (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, METLEN Μυτιλιναίος, THALIS, ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ, ΕΡΜΩΝ, Γκολιόπουλος ΑΤΕ, SAUR), που συμμετείχαν μέχρι το τελικό στάδιο της υποβολής οικονομικών προσφορών απέσυραν τη συμμετοχή τους κατά τη διαδικασία των τελικών (δεσμευτικών) προσφορών;
  2. Πως σχολιάζεται από την πλευρά του Υπουργείου η δικαιολογία για την απόσυρση της συμμετοχής των ενδιαφερόμενων εταιρειών κατά τη διαδικασία των τελικών (δεσμευτικών) προσφορών «ότι δεν θα υπήρχε επαρκές νερό για να τροφοδοτήσει το αρδευτικό δίκτυο μέχρι να κατασκευαστεί ο ταμιευτήρας του φράγματος»;
  3. Σε τι φάση βρίσκεται το έργο κατασκευής του ταμιευτήρα του φράγματος Αλμωπαίου το οποίο έχει ενταχθεί για χρηματοδότηση στο ΠΑΑ; Θα χρηματοδοτηθεί από το ΠΑΑ 2014-2022 ή το ΠΑΑ 2023 – 2027 (ΣΣ ΚΑΠ 2023-27);
  4. Που θα κατευθυνθούν τα 34,5 εκ € του Ταμείου Ανάκαμψης, τα οποία είχαν δεσμευτεί για το «αρδευτικό Δίκτυο Αλμωπαίου μέσω ΣΔΙΤ»;

Η Ερωτώσα Βουλευτής
Θεοδώρα Τζάκρη»