Από την ερχόμενη Τετάρτη 28 Αυγούστου μέχρι και την Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2024 τίθεται σε ισχύ το «καλάθι των σχολικών ειδών», με τους ελεγκτές της Διϋπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) να βρίσκονται επί ποδός προκειμένου να μην υπάρξουν παρατράγουδα απ’ όσους επιχειρήσουν να αποκομίσουν αθέμιτα κέρδη.
Όπως σημειώνουν στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης, οι έλεγχοι, οι οποίοι είναι έτσι κι αλλιώς αυξημένοι σε όλο το εύρος της αγοράς (σ.σ. «τρέχει» μεγάλη έρευνα σε 26 επιχειρήσεις με χιλιάδες προϊόντα), το προσεχές διάστημα, με αφορμή το «καλάθι των σχολικών», θα είναι περισσότερο στοχευμένοι για την πλήρη εφαρμογή της νομοθεσίας για το πλαφόν κέρδους που θα πρέπει να διατηρηθεί στα επίπεδα του 2021.
Τα μηνύματα Θεοδωρικάκου για τις τιμές των σχολικών
Άλλωστε όπως τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος προς τους εκπροσώπους της αγοράς κατά τη χθεσινή σύσκεψη εν όψει της νέας σχολικής χρονιάς «δεν δικαιολογείται καμία ανατίμηση στα σχολικά είδη», σημειώνοντας ότι είναι απόλυτη ανάγκη να στηριχθεί την ελληνική οικογένεια και τα παιδιά της σχολικής ηλικίας να έχουν πρόσβαση σε όλα τα απαραίτητα για τα μαθήματά τους.
Ο υπουργός μετά τη συνάντησή του με τη Γενική Γραμματέα Βιβλιοχαρτοπωλών Ελλάδος Καλλιόπη Σκαγιά, τον νέο πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος Κώστα Γεράρδο, τον πρόεδρο της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος Γιάννη Μασούτη και τον εκπρόσωπο της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Απόστολο Πεταλά επεσήμανε ότι τα σχολικά είδη εντάσσονται στις διατάξεις για το πλαφόν κέρδους και για αυτό θα υπάρξουν άμεσα έλεγχοι από τη ΔΙΜΕΑ.
Το ανώτερο πρόστιμο για σχετικές παραβάσεις έχει πενταπλαστιαστεί και έχει ανέβει στα 5 εκατ. ευρώ μετά από νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το νόμο 5116/2024: «…έως την 31η Δεκεμβρίου 2024, απαγορεύεται η αποκόμιση μικτού κέρδους από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος ή την παροχή οποιασδήποτε υπηρεσίας που είναι απαραίτητη για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση, τη θέρμανση, την παραγωγή ζεστού νερού χρήσεως και την ασφάλεια του καταναλωτή, καθώς και από την πώληση σχολικών ειδών και γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, ιδίως πρώτων υλών για την παραγωγή λιπασμάτων, ζωοτροφών, ωμών δημητριακών παντός είδους, αλεύρων, ηλίανθου φυτικών ελαίων, όταν το περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα προ της 31ης Δεκεμβρίου 2021.»
Υπέρ του καλαθιού οι επιχειρήσεις
Στην πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης έχουν δεσμευτεί να μετέχουν τόσο οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ όσο και μεγάλες αλυσίδες παιχνιδιών και τεχνολογίας, καθώς και ορισμένα βιβλιοχαρτοπωλεία.
«Εμείς ως Σύνδεσμος θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατό, ώστε να ελαφρύνουμε τον οικογενειακό προϋπολογισμό ενόψει της φετινής σχολικής χρονιάς» ανέφερε ο Κώστας Γεράρδος, πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ και αντιπρόεδρος και CEO της αλυσίδας Πλαίσιο.
Παράλληλα όμως η μονιμοποίηση των παρεμβατικών κυβερνητικών μέτρων φαίνεται να προβληματίζει την αγορά.
«Τους τελευταίους μήνες και η ελληνική επιχείρηση δοκιμάζεται, διότι βλέπει τη ζήτηση να φθίνει, τα κόστη της να αυξάνουν, κυρίως στα μεταφορικά και την ενέργεια και παράλληλα φέρει το βάρος της μετάθεσης της ευθύνης της κυβερνητικής κοινωνικής πολιτικής σε αυτήν. Αυτά τα δεδομένα, συνδυασμένα με την μονιμοποίηση παρεμβατικών κυβερνητικών μέτρων, φέρνουν σε πολύ δύσκολη οικονομική θέση τον «κορμό» της ελληνικής οικονομίας, που είναι κάθε ελληνική εταιρεία», σημείωσε ο κος Γεράρδος.
Η κα Σκαγιά, διευθύνουσα σύμβουλος της Θ.Κ. Σκαγιάς ΑΒΕΕ (SKAG), εκπροσωπώντας τον κλάδο των βιβλιοχαρτοπωλείων, ανέδειξε μια άλλη πτυχή, που έχει να κάνει με τις συνθήκες ανταγωνισμού μεταξύ των μικρότερων επιχειρήσεων και των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Τι περιλαμβάνει το «καλάθι των μαθητών»
Το «καλάθι των σχολικών ειδών» περιλαμβάνει, όπως και πέρυσι, τουλάχιστον ένα προϊόν από τις εξής κατηγορίες:
-Σχολικές τσάντες
-Κασετίνες
-Τετράδια/μπλοκ (και ετικέτες τετραδίων και καλύμματα)
-Μολύβια ξύλινα ή μηχανικά
-Χρωματιστούς μαρκαδόρους/ξυλομπογιές
-Στυλό
-Γόμες
-Ξύστρες
-Διαβήτες
-Χάρακες (σετ γεωμετρικών οργάνων)
-Φωτοτυπικό χαρτί
Οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων
Οι υπόχρεοι αποστέλλουν στο Υπουργείο Ανάπτυξης κατάλογο καταναλωτικών προϊόντων σε εβδομαδιαία βάση, κάθε Τετάρτη έως τις 9:00 π.μ..
Η ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού για τα προϊόντα που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία γίνεται υποχρεωτικά:
α) Μέσω ειδικού σήματος που τοποθετείται επί των προϊόντων ή στο φυσικό ή στον ηλεκτρονικό χώρο πώλησής τους ή σε κάθε μέσο με το οποίο τα προϊόντα διαφημίζονται στον καταναλωτή,
β) μέσω ανάρτησης, στην είσοδο κάθε καταστήματος, ευκρινούς λίστας/καταλόγου των προϊόντων που συνθέτουν το καλάθι του νοικοκυριού καθώς και των τιμών στις οποίες προσφέρονται τα προϊόντα και
γ) μέσω ενός τουλάχιστον ξεχωριστού σημείου πώλησης, σε περίοπτη θέση του καταστήματος, στο οποίο τοποθετούνται και διατίθενται στο καταναλωτικό κοινό συγκεντρωμένα τα προϊόντα.
Οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία μπορούν να αποκτούν πρόσβαση στο ειδικό σήμα αποστέλλοντας σχετικό αίτημα στην ηλεκτρονική διεύθυνση gen-sec@mindev.gov.gr. Επίσης, οφείλουν να διασφαλίζουν ότι τα προϊόντα που δηλώνονται στον κατάλογο καταναλωτικών προϊόντων που αποστέλλεται στο Υπουργείο Ανάπτυξης βρίσκονται στα καταστήματά τους σε επάρκεια και διατίθενται απρόσκοπτα στο καταναλωτικό κοινό.
Αν τα αποθέματα προϊόντος που συμμετέχει στην πρωτοβουλία εξαντληθούν σε ένα ή περισσότερα καταστήματα, οι επιχειρήσεις οφείλουν να αντικαθιστούν προσωρινά το προϊόν που εξαντλήθηκε με αντίστοιχο προϊόν που διατίθεται στην ίδια ή χαμηλότερη τιμή και στην ίδια ή μεγαλύτερη ποσότητα.
Αν δεν υπάρχει τέτοιο προϊόν στο κατάστημα, οι υπόχρεοι μεριμνούν για την τροφοδοσία του καταστήματος στο οποίο εξαντλήθηκε το προϊόν εντός δύο ημερών με επαρκή ποσότητα του προϊόντος που εξαντλήθηκε ή ενημερώνουν το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και την ψηφιακή πλατφόρμα e-katanalotis για την οριστική αντικατάσταση του προϊόντος στο σύνολο των καταστημάτων τους.
Το νέο προϊόν θα πρέπει επίσης να βρίσκεται σε επάρκεια. Η οριστική αντικατάσταση προϊόντος επιτρέπεται για μία μόνο φορά μέχρι την νέα τακτική υποβολή καταλόγου προϊόντων.