Το αίνιγμα με τον Πανάγιο Τάφο – Τι λένε Αυστριακοί αρχαιολόγοι

Διάφορα Διεθνή ΕΥΡΩΠΗ-ΔΙΕΘΝΗ Νέα Στήλες

Μια χαμένη αγία τράπεζα (altar) από την εποχή των Σταυροφοριών ανακάλυψαν οι αρχαιολόγοι της Αυστριακής Ακαδημίας Επιστημών, στο σημείο όπου λέγεται ότι ο Ιησούς Χριστός ετάφη και αναστήθηκε, στην Ιερουσαλήμ. Η σημαντική ανακάλυψη έγινε, όταν εργάτες που εκτελούσαν κάποια έργα στο σημείο, γύρισαν μια γιγάντια πέτρινη πλάκα, βάρους αρκετών τόνων, που βρισκόταν ακουμπισμένη στον τοίχο της εκκλησίας του Πανάγιου Τάφου και η οποία ήταν ζωγραφισμένη με… γκράφιτι.

Σύμφωνα με την εφημερίδα «Πρώτο θέμα», η κρυμμένη πλευρά της πέτρας είναι διακοσμημένη σε στυλ Cosmatesque (διακο- σμητική γεωμετρική τεχνική), μια ρωμαϊκή διακοσμητική τεχνική συνηθισμένη κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα, που οδήγησε τους ερευνητές να ταυτίσουν την πλάκα με την αγία τράπεζα που καθαγιάστηκε από τον Πάπα το 1149.

Συγκεκριμένα η αγία τράπεζα είναι διακοσμημένη με μορφές πεντάρ του, δηλαδή με πέντε κύκλους που τους ενώνει μία ταινία (το πένταρτο είναι ένα από τα δημοφιλή μοτίβα της γεωμετρικής διακόσμησης Cosmatesque).

Οι πέντε κύκλοι συμβολίζουν τις πληγές του Ιησού και παραπέμπουν στον Σταυρό της Ιερουσαλήμ, το έμβλημα των Σταυροφόρων. Εικάζεται ότι η μεσαιωνική αγία τράπεζα καταστράφηκε από φωτιά που ξέσπασε το 1808 και από τότε έμεινε θαμμένη για αιώνες.

«Για τους ιστορικούς είναι ένα εντυπωσιακό και σημαντικό εύρημα από πολλές απόψεις», ανακοίνωσε η ομάδα από την Αυστριακή Ακαδημία Επιστημών (OeAW) που έκανε την ανακάλυψη: «Η τράπεζα, με μήκος περίπου 3,5 μέτρα, είναι η μεγαλύτερη μεσαιωνική αγία τράπεζα που είναι γνωστή έως σήμερα», δήλωσε ο Ίλια Μπέρκοβιτς, ιστορικός στο Αψβουργικό Ινστιτούτο Βαλκανικών Σπουδών της Αυστριακής Ακαδημίας Επιστημών.

Ο Μπέρκοβιτς και η ομάδα του ελπίζουν ότι η περαιτέρω έρευνα θα αποκαλύψει ποιος είναι ο καλλιτέχνης του Cosmatesque που βρίσκεται πίσω από το έργο. Σύμφωνα με την ομάδα, «αυτή η ειδική διακοσμητική τεχνική ασκήθηκε αποκλειστικά από μά- στορες συντεχνιών της παπικής Ρώμης. Χαρακτηριστικό γνώρισμα αυτής της τεχνικής ήταν η διακόσμηση μεγάλων επιφανειών με μικρά τμήματα πολύτιμων μαρμάρων με απόλυτη ακρίβεια, που τα συνέδεαν με τέτοιο τρόπο ώστε να δημι- ουργούν πολύπλοκα γεωμετρικά μοτίβα και εκθαμβωτικά στολίδια».

Ο Ναός της Αναστάσεως ή του Πανάγιου Τάφου προσδιορίζεται ως ο τόπος της ταφής του Ιησού, τον οποίο και επισκέ- πτονται περίπου 4.000.000 επισκέπτες κάθε χρόνο. Την ανέγερση του ναού είχε ζητήσει ο Μέγας Κωνσταντίνος και κατά τη διάρκεια της θεμελίωσης αποκαλύφθη- κε ο τάφος του Ιησού.

Πηγή