Ναυπάκτου Ιερόθεος: Γιατί δε μπορεί να υπάρξει σύγκρουση θεολογίας και επιστήμης (ΒΙΝΤΕΟ)

ΚΟΙΝΩΝΙΑ-LIFESTYLE

Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος και ως Τοποτηρητής της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας μίλησε διαδικτυακά με θέμα: «Ορθόδοξη θεολογία και επιστήμη στην προοπτική του Μεγάλου Βασιλείου», την Κυριακή το απόγευμα, την 30η Ιανουαρίου, εορτή των Τριών Ιεραρχών στους Εκπαιδευτικούς όλης της Αιτωλοακαρνανίας.

Ο Σεβασμιώτατος, μεταξύ άλλων, υπογράμμισε ότι “η σύγκρουση ιστορικά μεταξύ πίστεως και επιστήμης έγινε στην Δύση, όταν ταυτίσθηκε η μεταφυσική φιλοσοφία με την δυτική θεολογία”.
Η πρόσκληση απεστάλη διά των Διευθύνσεων Στοιχειώδους και Μέσης Εκπαίδευσης σε όλα τα Σχολεία της Περιφε­ρειακής Ενότητας του Νομού Αιτωλοακαρνανίας.

Ο Σεβασμιώτατος εισαγωγικά ευχαρίστησε τους Εκπαιδευτικούς για το έργο το οποίο επιτελούν στους μαθητές τους και τους ευχήθηκε να έχουν έμπνευση στο έργο τους.

Έπειτα έθεσε την βασική θέση που διέπει την ομιλία του ότι υπάρχουν όρια μεταξύ θεολογίας και επιστήμης, οι οποίες κινούνται σε διαφορετικά επίπεδα και γι’ αυτό δεν μπορεί να υπάρξει σύγκρουση θεολογίας και επιστήμης, ούτε μεταξύ θεολόγων και επιστημόνων. Η σύγκρουση ιστορικά μεταξύ πίστεως και επιστήμης έγινε στην Δύση, όταν ταυτίσθηκε η μεταφυσική φιλοσοφία με την δυτική θεολογία, και όταν με την ανάδυση των νέων επιστημών γκρεμίστηκε το κοσμοείδωλο της μεταφυσικής θεολογίας του δυτικού κόσμου.

Δείτε το βίντεο της ομιλίας του εδώ
https://youtu.be/2svVFMZw0vs

Στη συνέχεια παρουσίασε τη στάση του Μεγάλου Βασιλείου απέναντι στην επιστήμη της εποχής του, όπως φαίνεται στις ομιλίες του στην «Εξαήμερο». Ανέφερε διάφορα παραδείγματα και παρουσίασε τις βασικές θεολογικές αρχές που παρατη­ρούνται στις ομιλίες του αυτές και φανερώνουν ότι δεν συγκρούεται η θεολογία με την επιστήμη.

Αυτό φαίνεται από το ότι ο Μέγας Βασίλειος ερμήνευσε την δημιουργία του κόσμου βάσει της απο­καλυπτικής διδασκαλίας του Μωϋσέως, χρησιμοποιώντας διάφορα παραδείγματα από τις απόψεις της εποχής εκείνης τις οποίες άλλοτε δέχεται, άλλοτε δίνει σε αυτές διαφορετική πληρέστερη ερμηνεία, και άλλοτε τις απορρίπτει. Οπότε, γίνεται ένας δημιουργικός διάλογος.

Αφού ανέλυσε συνοπτικά τις ερμηνευτικές θέσεις του Μεγάλου Βασιλείου για την δημιουργία του κόσμου, στην συνέχεια παρουσίασε δυο παραδείγματα, ένα από την θεολογία, αναπτύσσοντας θέσεις του π. Ιωάννου Ρωμανίδη, και άλλο από την σύγχρονη μηχανική Γενετική, αναφέροντας απόψεις του μεγάλου επιστήμονα Francis Collins.

Και οι δύο αυτοί επιστήμονες θέτουν τα όρια μεταξύ θεολογίας και επιστήμης, και προσ­διο­ρίζουν ποιο είναι το έργο τόσο της Ορθόδοξης θεολογίας όσο της επιστήμης.

orthodoxianewsagency.gr