Θ. ΤΖΑΚΡΗ – ΚΙΝΗΜΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ: ΜΕΓΑΛΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΡΟΚΑΛΕΣΕ ΤΟ ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΠΟΥ ΑΛΛΑΖΕΙ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΩΝ ΟΙΚΙΣΜΩΝ

Ελλάδα Μακεδονία Νέα Πέλλα Πολιτική

📍Θεοδώρα Τζάκρη με βουλευτές του ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ: Κατέθεσαν ερώτηση στην Βουλή για το προεδρικό διάταγμα που αλλάζει τα όρια των οικισμών και τα μεγάλα προβλήματα που έχει προκαλέσει

Η μεγάλη αναστάτωση που προκάλεσε η δημοσίευση του π.δ. 129/2025 (Δ’ 194) για τους οικισμούς είναι απολύτως λογική και αναμενόμενη καθώς αλλάζουν τα υφιστάμενα επί 40 και πλέον χρόνια όρια σε χιλιάδες οικισμούς της χώρας.
Είναι σαφές ότι με το π.δ. αυτό η κυβέρνηση προσβάλλει για τρίτη συνεχόμενη φορά το υφιστάμενο χωροταξικό και κατ’ επέκταση ιδιοκτησιακό καθεστώς στη χώρα μας. Οι δύο προηγούμενες φορές ήταν το εκβιαστικό «κλείδωμα» των δασικών χαρτών και, βέβαια, η κατάργηση των παρεκκλίσεων στην εκτός σχεδίου δόμηση.
Το προεδρικό διάταγμα προκαλεί πολύ μεγάλα προβλήματα σε πολλά πεδία της οικονομικής και παραγωγικής ζωής: αγνοεί το συνταγματικό δικαίωμα στην προστασία της ιδιοκτησίας, μειώνει δραματικά τις αξίες γης, μετατρέπει οικόπεδα σε χωράφια και κτίρια εντός οικισμού σε κτίρια εκτός οικισμού, αδιαφορεί για τις φορολογικές επιβαρύνσεις που έχουν επωμιστεί οι ιδιοκτήτες τόσα χρόνια, αφήνει ημιτελείς πλήθος από δικαιοπραξίες και τεχνικές μελέτες, προσβάλει έως ακυρώνει τα υπο εξελιξη Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια και τα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια, δημιουργεί λόγους ακύρωσης σε γενικά πολεοδομικά σχέδια ή μελέτες χωρικής οργάνωσης που βρίσκονται σε τελικό στάδιο έγκρισης, προκαλεί ανακατατάξεις σε μη συντελεσμένες απαλλοτριώσεις-εξαγορές, καταρρακώνει τη σχετική κατασκευαστική και λοιπή παράλληλη δραστηριότητα στις περισσότερες περιοχές χώρας, επαυξάνει τις περιφερειακές ανισότητες, διαμορφώνει θεσμική ασυνέχεια του κράτους σε σχέση με προηγούμενες διοικητικές πράξεις (νομαρχιακές αποφάσεις) και παραβίαση της εμπιστοσύνης του διοικούμενου και των προσδοκιών που δημιουργήθηκαν από διαχρονική πολεοδομική πρακτική, και, τέλος, ως τυπική έκφραση της κυβερνητικής λογικής, αδιαφορεί για τα πραγματικά κοινωνικά προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας όπως είναι το στεγαστικό, η δημογραφική και παραγωγική απίσχνανση της περιφέρειας και η επιβαρυμένη οικονομική κατάσταση του μέσου πολίτη.
Η λογική του νομοθέτη δεσμεύει το μέλλον της χωροταξικής οργάνωσης της χώρας σε άμεσες απαγορευτικές διατάξεις που ακυρώνουν χωρίς να προβλέπουν, που αγνοούν αντί να επιλύουν.
Εκλείπει το απαραίτητο, ορθά και με πληρότητα μελετημένο σχέδιο τεκμηριωμένης πρότασης που να δίνει λύσεις, να προάγει και να εκσυγχρονίζει.

Για τους λόγους αυτούς, οι βουλευτές του Κινήματος Δημοκρατίας Θεοδώρα Τζάκρη, Κυριακή Μάλαμα, Γιώτα Πούλου, Δρ. Μιχαήλ Χουρδάκης και Ραλλία Χρηστίδου καταθέσαμε κοινοβουλευτική ερώτηση με τα ερωτήματα:

(1) Ποιο είναι το χωροταξικό μοντέλο ανάπτυξης στο οποίο συγκλίνουν οι επιλογές που ενσωματώνονται στο π.δ.; Σε ποιο παραγωγικό μοντέλο αντιστοιχεί; Λαμβάνει υπόψη του το μοντέλο αυτό τα δραματικά προβλήματα της ελληνικής περιφέρειας και αν ναι πώς βοηθάει στην επίλυσή τους το συγκεκριμένο π.δ.; Υπάρχει η παράμετρος της αποκέντρωσης στον κυβερνητικό σχεδιασμό και αν ναι πώς ακριβώς δημιουργεί κίνητρα στην κατεύθυνση αυτή το εν λόγω π.δ.;
(2) Πώς διασφαλίζεται η αρχή της θεσμικής συνέχειας και της χρηστής διοίκησης έναντι ιδιοκτητών που βασίστηκαν επί δεκαετίες σε νομίμως εκδοθείσες πράξεις νομαρχιακού επιπέδου και τις συνακόλουθες διοικητικές ρυθμίσεις;
(3) Έχετε εκτιμήσει σε πόσα ακίνητα μεταβάλλεται (εν μέρει ή εν όλω) η προοπτική αξιοποίησης τους σε σχέση με τα ισχύοντα στον τίτλο ιδιοκτησίας τους; Έχετε αποφασίσει πώς θα καλυφθεί αυτό το κενό; Έχετε προβλέψει πώς το όφελος που έχει χαθεί ιδιωτικά θα επιστρέψει στην κοινωνία και ειδικά σε όσους υφίστανται απώλειες από τις ρυθμίσεις αυτές; Προτίθεται η Κυβέρνηση να αναλάβει νομοθετική πρωτοβουλία για να διασφαλιστεί η προστασία των μικρών ιδιοκτητών που απέκτησαν ακίνητα καλόπιστα, που πλήρωναν ανάλογους φόρους και σχεδίαζαν το μέλλον τους, βασιζόμενοι σε καθεστώς το οποίο η ίδια η Πολιτεία διαμόρφωσε;
(4) Ποιες μετρήσεις ή εκτιμήσεις έχετε κάνει για την καταστροφή επενδεδυμένου κεφαλαίου (οικονομικού πλούτου) από τις απώλειες δικαιωμάτων και προοπτικών αξιοποίησης που το π.δ. επιφέρει; Πώς σκοπεύετε να αντισταθμίσετε την απώλεια αυτή;
(5) Ποια είναι τα χρονοδιαγράμματα για τη θεσμοθέτηση χρήσεων γης και αρτιότητας στις νέες ΠΕΧ, και με ποια κριτήρια θα διασφαλιστεί η ισότιμη μεταχείριση των μικροϊδιοκτητών ώστε να μην μετατραπεί η οικοδομική δραστηριότητα σε «προνόμιο λίγων» ;
(6) Ποιο είναι το θεσμικό και χρονολογικό πλαίσιο για την ολοκλήρωση των μελετών καθορισμού του οδικού δικτύου στην ηπειρωτική χώρα και την αποσαφήνιση των οικοδομήσιμων εκτάσεων και πώς θα προστατευθούν οι ιδιοκτήτες κατά το μεσοδιάστημα από αυθαίρετες ερμηνείες των υπηρεσιών;
(7) Γνωρίζετε ποιες Περιφέρειες της χώρας καθίστανται περισσότερο προνομιακές έναντι των άλλων Περιφερειών μέσω του συγκεκριμένου π.δ. και αν ναι πώς σκοπεύετε να αιτιολογήσετε τη μεταχείριση αυτή;
(8) Τι πρόκειται να συμβεί με τις μελέτες που βρίσκονται σε εξέλιξη με τα πρόσφατα προγράμματα των Δήμων για ΤΠΣ και ΕΠΣ; Χάνουν οι Δήμοι τη δυνατότητα να διαμορφώνουν άποψη και όραμα για τον τόπο τους;
(9) Η ακύρωση όλων των ορίων των υφιστάμενων οικισμών τα οποία εγκρίθηκαν με Απόφαση Νομάρχη βάσει του π.δ. της 24.4.1985 (Δ’ 181), που τους έδινε αυτήν την αρμοδιότητα και το οποίο συνοδεύεται από την 254/1985 γνωμοδότηση του Συμβουλίου Επικρατείας, συνιστά ευθέως οδηγία του ΣΤΕ;