728 x 90

ΒΙΒΛΙΟ | Νάγια Δαλακούρα: «Το Βυζάντιο είναι συναρπαστικό»

...«Θράσσα - Η μάγισσα της Θράκης» το νέο βιβλίο της συγγραφέως...

Η συγγραφέας μάς μεταφέρει στο Βυζάντιο του 13ου αιώνα μέσα από το νέο της μυθιστόρημα

...«Θράσσα - Η μάγισσα της Θράκης» το νέο βιβλίο της συγγραφέως...

Στην Ροδόπη στα 1206 ξετυλίγεται η πλοκή του νέου βιβλίου της Νάγιας Δαλακούρα με τίτλο «Θράσσα - Η μάγισσα της Θράκης» (εκδ. Κλειδάριθμός). Με φόντο το πολυπολιτισµικό ψηφιδωτό της Θράκης, τόπο ιδιότροπων θεών και γενναίων ανθρώπων, ο συναρπαστικός κόσµος του περιθωρίου συναντά τους λόγιους ιππότες της ∆ύσης και µυηµένοι φρουροί µυστικών ταγµάτων δεσµεύονται µε όρκους σιωπής. Η κεντρική ηρωίδα, Ζωή, Θράσσα αρχοντοπούλα από τη Μοσυνούπολη, αναζητεί επίµονα την ταυτότητά της. Θρυλικές µορφές των Πορφυρογέννητων της Πόλης, του Γοδεφρείδου Βιλεαρδουίνου, του τσάρου Καλογιάννη των Ασέν και πολλών ακόµη µικρών ή µεγάλων ηρώων του 13ου αιώνα, αλλά και άγιοι και δαίμονες την συντροφεύουν στο ταξίδι της. «Θέλησα να είναι η “Θράσσα” ένα βιβλίο με πολύ σαφές ιστορικό/αρχαιολογικό υπόβαθρο, αλλά να παραμείνει μυθοπλασία εποχής», ανέφερε η συγγραφέας του βιβλίου σε συνέντευξη που μας παραχώρησε. Λίγο πριν τον διαδικτυακή παρουσίαση του μυθιστορήματος σε εκδήλωση σε συνεργασία με το Βιβλιοπωλείο Books&Toys της πόλης μας, στο πλαίσιο του ηλεκτρονικού της book tour, η ίδια μίλησε για το Βυζάντιο που της κινούσε το ενδιαφέρον από μικρή ηλικία, την Ροδόπη όπου εκτυλίσσεται το μυθιστόρημα, αλλά και το πόσο την βοήθησε το γεγονός ότι είναι και αρχαιολόγος.

Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη/typosthes.gr
Το μυθιστόρημά σας ξετυλίγεται σε χρόνους μακρινούς. Πώς αντλήσατε στοιχεία για την τεκμηρίωσή του; Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε;
-Τα στοιχεία αντλήθηκαν από επιτόπια έρευνα στα βυζαντινά μνημεία της Θράκης και από πηγές της βιβλιογραφίας, τόσο έντυπες όσο και ψηφιακές. Ωστόσο μεγάλο μέρος των ιστορικών/αρχαιολογικών πηγών μού ήταν γνωστό, λόγω επαγγέλματος. Η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισα ήταν η έλλειψη πηγών για τις γυναίκες του περιθωρίου της βυζαντινής περιόδου. Από εκεί και πέρα, η πρόκληση, όπως και για όλους τους συγγραφείς που ασχολούνται με το μακρινό παρελθόν, είναι η επιχείρηση της ανασύνθεσής του στην ολότητά του: οι μυρωδιές, οι εικόνες, οι γεύσεις, τα ενδύματα, οι ανθρώπινες συμπεριφορές, οι διάλογοι κλπ.

Το Βυζάντιο, αν και μεγάλο κομμάτι της Ιστορίας, δεν έχει λάβει την προβολή που του πρέπει. Συμφωνείτε; Και αν ναι, γιατί συμβαίνει αυτό;
-Το Βυζάντιο ήταν μια δεσποτοκρατική αυτοκρατορία και ως περίοδος της ιστορίας κάπως σκοτεινή και απρόσιτη: περιλαμβάνει δολοπλοκίες, πολέμους, βασανιστήρια, ισχυρή θεοκρατία και συντηρητισμό. Εγώ αυτόν τον κόσμο τον θεωρώ συναρπαστικό και μου κινεί το ενδιαφέρον από πολύ μικρή ηλικία, ίσως γιατί τον διδάχτηκα με τρόπο που με έκανε να τον αγαπήσω. Σίγουρα, οι περισσότεροι σαγηνεύονται περισσότερο με το αρχαίο παρελθόν της Ελλάδας παρά με το Βυζαντινό (οι αρχαίοι ναοί φαντάζουν στο μάτι πιο επιβλητικοί από τα βυζαντινά τείχη ή τις εκκλησίες), ωστόσο λογοτεχνικά τουλάχιστον, θεωρώ ότι η μεγαλύτερη βαρύτητα από τους συγγραφείς ιστορικών μυθιστορημάτων έχει δοθεί στις αρχές του 20ού αιώνα, ενδεχομένως γιατί είναι περισσότερες οι πηγές και οι αναγνώστες έχουν μεγαλύτερη οικειότητα με αυτή τη χρονική περίοδο.

Ο τόπος δράσης είναι η Ροδόπη. Θα έλεγε κανείς πως παίζετε «εντός έδρας». Πώς λειτουργεί αυτό; Πόσο δυναμώνει την θέληση για να μεταφέρετε την ιστορία σας;  
-Κατάγομαι από την Κομοτηνή και ήθελα πολύ να γράψω για την πατρίδα μου, για αυτό και ο τόπος δράσης είναι η Ροδόπη και πολύ μεγάλο μέρος της Θράκης. Η βιωματική σύνδεση που έχω με τον τόπο του μυθιστορήματος διευκόλυνε σαφώς την ανάπλαση της εικόνας του στο παρελθόν. Η επιτόπια έρευνα ήταν, επίσης, πιο εύκολη, καθώς οι αποστάσεις που έπρεπε να διανύσω ήταν μικρότερες, όπως ευκολότερη ήταν και η περιγραφή όλων των εθνογραφικών στοιχείων της περιοχής, για τα οποία έχω καλή εικόνα, αλλά και προσωπικά βιώματα.

Πώς θα περιγράφατε την ηρωίδα σας;  
-Η ηρωίδα, η Ζωή, είναι μια Θράσσα αρχοντικής καταγωγής από τη Μοσυνούπολη – σπουδαία καστροπολιτεία κατά τη βυζαντινή περίοδο. Είναι μια δυναμική προσωπικότητα, η οποία αμφιταλαντεύεται ανάμεσα σε δύο κόσμους, εκείνον του παγανισμού και εκείνον του Χριστιανισμού και επηρεάζει ως μαγνήτης όσους εμπλέκονται στην πολυτάραχη ζωή της.

Η Θεσσαλονίκη είναι ένας από τους σταθμούς του ηλεκτρονικού σας Book Tour. Πώς προσαρμόζεστε στα νέα δεδομένα; Πώς μεταφέρεται η επικοινωνία με τους αναγνώστες στο διαδίκτυο;
-Προσπαθώ να προσαρμοστώ με ταχείς ρυθμούς και να προλάβω τις εξελίξεις, όπως όλοι οι συγγραφείς, οι εκδοτικοί οίκοι και οι αναγνώστες. Είναι αρκετά δύσκολο να μην έχω τη δυνατότητα στις διαδικτυακές παρουσιάσεις να έρχομαι σε δια ζώσης επαφή με τους αναγνώστες μου, ωστόσο αντιλαμβάνομαι ότι αυτή την περίοδο το διαδίκτυο είναι ο μόνος τρόπος για να υπάρχει επαφή μαζί τους είτε μέσα από τα social media είτε μέσα από τις πλατφόρμες τηλεσυνεργασίας. Από την άλλη, βέβαια, τα virtual book tours έχουν τη δυνατότητα να τα παρακολουθήσουν ενδιαφερόμενοι από όλα τα μέρη του κόσμου και η επικοινωνία μαζί τους με χαροποιεί ιδιαίτερα!

Πόσο βοηθά η αρχαιολογία στην συγγραφή;
-Η αλήθεια είναι πως βοηθάει πάρα πολύ στη συγγραφή ενός μυθιστορήματος που εκτυλίσσεται στο ιστορικό παρελθόν, ως προς την ευκολία στην πρόσβαση των ιστορικών πηγών, αλλά και την αίσθηση που έχει ένας αρχαιολόγος για την αναπαράσταση του παρελθόντος. Από την άλλη, είναι πολύ δύσκολο να πετύχεις να ενσωματώσεις την αρχαιολογία στη λογοτεχνία με τρόπο αβίαστο, εύληπτο και ψυχαγωγικό. Αυτό ήταν η μεγάλη πρόσκληση για μένα: να είναι η «Θράσσα» ένα βιβλίο με πολύ σαφές ιστορικό/αρχαιολογικό υπόβαθρο, αλλά να παραμείνει μυθοπλασία εποχής.

Τι διαβάζετε αυτό το διάστημα;
-Διαβάζω την «Μπλε περίοδο» του Κούμερ (εκδ. Κλειδάριθμος) και θα ακολουθήσει η «Παραγουάη» του Μοδινού (Καστανιώτης).

* Η συγγραφέας Νάγια Δαλακούρα θα συνομιλήσει τη Δευτέρα, 8 Μαρτίου στις 19:00 ζωντανά με την Έλσα Παζολίδου στη σελίδα Facebook του Βιβλιοπωλείου BOOKS & TOYS, με αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία του νέου της βιβλίου Θράσσα- Η μάγισσα της Θράκης.

Τελευταία Νέα

Κατηγορίες

Ετικέτες