🔹Τοποθέτηση της Γραμματέως της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και βουλευτή Πέλλας, Θεοδώρας Τζάκρη, κατά την ακρόαση από τα Μέλη της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας του προταθέντος από το Υπουργικό Συμβούλιο, κ. Περικλή Μήτκα, για ανανέωση της θητείας του ως Προέδρου του Ανώτατου Συμβουλίου της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε)
Δείτε το βίντεο εδώ 👉🏼
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είχε καταψηφίσει την ίδρυση της εν λόγω Αρχής, διαφωνώντας κάθετα με τις ενισχυμένες αρμοδιότητες και τον κομβικό ρόλο της στη χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων, υποστηρίζοντας ότι έτσι καταργείται το αυτοδιοίκητό τους και επέρχεται η πλήρης διοικητική και επιστημονική υποβάθμισή τους.
Στην ίδια λογική είχε στηριχθεί και η καταψήφιση του κ. Μήτκα για τη θέση του προέδρου του Ανώτατου Συμβουλίου της ΕΘΑΑΕ, από τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ως πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου, προς την Ειδική Μόνιμη Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, τον Φεβρουάριο του 2020. Επισημαίνεται ότι ο διορισμός του κ. Μήτκα εγκρίθηκε, κατά πλειοψηφία, με τις ψήφους της ΝΔ και της Ελληνικής Λύσης.
Σημειώνεται ότι ο κ. Μήτκας, κατά την ακρόασή του από την Επιτροπή είχε αναγνωρίσει ότι η τότε υφιστάμενη χρηματοδότηση των ΑΕΙ δεν ήταν επαρκής, καθώς «τα χρόνια της κρίσης το Δημόσιο Πανεπιστήμιο έχει πληγεί σημαντικά», προσθέτοντας ότι η πρόταση της Αρχής θα ήταν να αυξηθεί. Αναφερόμενος στις αιτιάσεις ότι η σύσταση της ΕΘΑΑΕ θίγει το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων ανέφερε ότι «τα Πανεπιστήμια διαμορφώνουν τον στρατηγικό σχεδιασμό τους όπως τον επιθυμούν, ενώ η ενισχυμένη αρμοδιότητα που ανατίθεται στην Αρχή στην ουσία είναι για να παρακινούνται να έχουν επικαιροποιημένο το σχέδιο που τα ίδια χαράζουν». Επιπλέον, ο κ. Μήτκας υπεραμύνθηκε του νέου τρόπου αξιολόγησης, επισημαίνοντας ότι δεν μπορεί να συγκρίνονται τα παλαιότερα Πανεπιστήμια με τα νεότερα ή τα μεγαλύτερα με τα μικρότερα, αλλά θα έπρεπε να συγκριθούν με τα ποιοτικά κριτήρια που χρησιμοποιούνται παγκοσμίως. Ακόμα, διαβεβαίωσε ότι ήδη υπήρχε η πιστοποίηση της Εθνικής Αρχής από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και δεν θα δημιουργείτο κανένα πρόβλημα.
Στην συνέχεια, ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Πιερρακάκης προχώρησε στην παράταση της θητείας του Προέδρου του Ανώτατου Συμβουλίου της ΕΘΑΑΕ κ. Μήτκα, από την επομένη της λήξεως της, ήτοι από 8-2-2024 μέχρι τον ορισμό νέου Προέδρου και πάντως και όχι πέραν από τις 7-8-2024, με την υπ. αριθμ. πρωτ. 16384/Ζ1/15-2-2024 Απόφαση, η οποία δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 137/ΥΟΔΔ/19-2-2024.
Εδώ όμως, πρέπει να επισημάνουμε το σχέδιο της Κυβέρνησης Μητσοτάκη, η οποία από το καλοκαίρι του 2019, αποδυνάμωσε τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια, αφήνοντάς τα υποχρηματοδοτούμενα και υποστελεχωμένα, δημιουργώντας παράλληλα πελατεία για τα πάσης φύσης ιδιωτικά κολέγια, με τη θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και την κατάργηση και συγχώνευση Τμημάτων και Σχολών. Και βέβαια στην συνέχεια, παραβιάζοντας απροκάλυπτα το Σύνταγμα, παρακάμπτοντας με νομικά έωλα τεχνάσματα το άρθρο 16 αυτού, με το Νόμο 5094/2024, επιχειρεί να ιδιωτικοποιήσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα μας, παραδίδοντάς την σε επιχειρηματικά συμφέροντα, μέσα από την αναβάθμιση των κολεγίων σε πανεπιστήμια. Εσχάτως δε, με την κύρωση της «Σύμβασης της Λισαβόνας» (μια σύμβαση του 1997!), από την κυβερνητική πλειοψηφία στη Βουλή, στις 27 Ιουνίου, «ανοίγει διάπλατα η πόρτα» για την αναγνώριση των πτυχίων των κολεγίων, πλέον και ακαδημαϊκά, εκτός από την επαγγελματική αναγνώριση που είχαν μέχρι τώρα, ολοκληρώνοντας έτσι «το διαρκές έγκλημα» εναντίον της δημόσιας τριτοβάθμιας παιδείας.
Για τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, η κατοχύρωση του δημόσιου χαρακτήρα και του κοινωνικού ρόλου των Πανεπιστημίων, με την ταυτόχρονη ενίσχυση και αναβάθμισή τους αποτελεί διαχρονικά, ταυτοτική αξία και αρχή του. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα αγωνιστεί για να μην υλοποιηθεί αυτή η συνταγματική εκτροπή του Νόμου 5094/2024 και έχει δεσμευθεί για την κατάργησή του, όταν ο ελληνικός λαός του αναθέσει και πάλι κυβερνητικά καθήκοντα. Ταυτόχρονα, έχει καταθέσει και συγκεκριμένες προτάσεις για την ενίσχυση και αναβάθμιση των Δημόσιων Πανεπιστημίων, με αναβάθμιση της ποιότητας και αποτελεσματικότητας του διδακτικού και ερευνητικού τους έργου, την σύνδεση διδασκαλίας και έρευνας και την υψηλή ποιότητα των υποστηρικτικών υπηρεσιών. Μεταξύ άλλων, με τον διπλασιασμό, σε βάθος τετραετίας της χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων και του αριθμού μελών ΔΕΠ, με σπουδές κύρους, με διεθνή δικτύωση και ισχυρή έρευνα, με τη λειτουργία των Διετών Προγραμμάτων Σπουδών, όπου θα εισάγονται χωρίς εξετάσεις οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ, την ενίσχυση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, ώστε να είναι δωρεάν, καθώς και με την ενίσχυση της φοιτητικής μέριμνας.
Εδώ πρέπει να σημειωθεί, ότι το Μάρτιο του 2023 και μετά από 3 χρόνια θητείας του κ. Μήτκα, δεν είναι καθόλου κολακευτική για την Αρχή, η έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Διασφάλιση της Ποιότητας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (European Association for Quality Assurance in Higher Education – ENQA), για την οποία υπάρχουν δημοσιεύματα, ότι καταβλήθηκαν προσπάθειες, ώστε η εν λόγω έκθεση να μη θεωρηθεί ως τελική.
Μεταξύ άλλων, στην εν λόγω Έκθεση, σημειώνεται, ότι η Αρχή σας χαρακτηρίζεται από:
▪️ ερασιτεχνική εσωτερική οργάνωση και λειτουργία, συγκεντρωτισμό,
▪️ ελλιπέστατο προσωπικό,
▪️ μη ενημέρωση και συμμετοχή των εργαζομένων της Αρχής στις εσωτερικές διεργασίες και
▪️ «δείχνει» προς το υπουργείο Παιδείας για την υποστελέχωση και τη υποχρηματοδότηση των ΑΕΙ.
Η εν λόγω έκθεση αναφέρει επίσης ότι η ΕΘΑΑΕ δεν έχει πολλές σχέσεις με το διεθνή περίγυρο και έχει περιορισμένη αντίληψη για θέματα ποιότητας της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Επιπλέον, η Αρχή είναι λιγότερο καλή από αυτή του 2015, παρότι η ΕΘΑΑΕ εμφανίστηκε από τους σημερινούς κυβερνώντες, ως θεσμός για να φέρει την αριστεία, αφού η ΑΔΙΠ (ο «πρόγονος» της σημερινής ΕΘΑΑΕ) κρίθηκε ανεπαρκής. Ωστόσο, η ΕΘΑΑΕ αξιολογεί τα ΑΕΙ και αυτή η αξιολόγηση συνδέεται με τη χρηματοδότηση τους.
[Υποθέτω λοιπόν] ότι σε συνέχεια της έκθεσης, η ΕΘΑΑΕ προκήρυξε «την εύρεση» (12) εξωτερικών συνεργατών (φυσικά πρόσωπα). Δηλαδή, αν καταλαβαίνω καλά, η υποστελέχωση της Αρχής αντιμετωπίζεται με εξωτερικούς συνεργάτες και όχι με μόνιμες προσλήψεις [Διορθώστε με αν κάνω λάθος].
Στο πλαίσιο αυτό και με τα προαναφερθέντα δεδομένα, ο επαναπροτεινόμενος από το Υπουργικό Συμβούλιο, για ανανέωση της θητείας του ως Προέδρου της ΕΘΑΑΕ, κ. Μήτκας, καλείται να απαντήσει, καταρχάς, στο εξής ερώτημα:
Πώς τοποθετείται, πρωτίστως ως Καθηγητής Δημόσιου Πανεπιστημίου, έναντι του Νόμου 5094/2024, που συνιστά «ιστορικό περιστατικό συνταγματικής παραβίασης» από την Κυβέρνηση Μητσοτάκη, καθώς και της κύρωσης της «Σύμβασης της Λισαβόνας», που, αμφότερα, καταλύουν, επί της ουσίας, την έννοια της δημόσιας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης;
Επιπλέον, καλείται να απαντήσει στα εξής ερωτήματα:
1.Σε ποιες ακριβώς ενέργειες προέβη, κατά την τετραετή θητεία του ως Πρόεδρος της Αρχής, προκειμένου να ανακοπεί η σκόπιμη υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση των Δημόσιων Πανεπιστημίων, που είχαν σαν στόχο την συστηματική απαξίωσή τους και δυσφήμισή τους από την Κυβέρνηση Μητσοτάκη;
2.Ποιες συγκεκριμένες πρωτοβουλίες ανέλαβε, κατά την τετραετή θητεία του ως Πρόεδρος της Αρχής, για τη διασφάλιση και βελτίωση της ποιότητας των ΑΕΙ, αλλά και των προσφερόμενων προγραμμάτων σπουδών και τίτλων, την ίδια στιγμή που η Κυβέρνηση Μητσοτάκη απεργαζόταν την υποβάθμισή τους, προς όφελος, των αμφιβόλου ποιότητας, ιδιωτικών κολλεγίων;
3.Ποια είναι τα συμπεράσματα που ανέκυψαν, κατά την τετραετή θητεία του ως Πρόεδρος της Αρχής, σε ότι αφορά στην αξιολόγηση και πιστοποίηση της ποιότητας της λειτουργίας των ΑΕΙ, που να δικαιολογούν την «αναγκαιότητα αναβάθμισης» των ιδιωτικών κολεγίων σε πανεπιστήμια από Κυβέρνηση Μητσοτάκη;
4.Πώς αξιολογεί τα ευρήματα της έκθεσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Διασφάλιση της Ποιότητας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (European Association for Quality Assurance in Higher Education – ENQA), που «αποδομεί» το ρόλο και τη λειτουργία της ΕΘΑΑΕ;
5.Έχουν προσληφθεί οι 12 εξωτερικοί συνεργάτες, ποιο το έργο τους μέχρι σήμερα και γιατί προτιμήθηκε αυτή η επιλογή, αντί των μονίμων προσλήψεων;